De tweedehandswebsite AutoScout24 deelde zijn "Carolina's" uit aan vertegenwoordigers van de merken die in de gunst waren gevallen bij de surfers van België, Duitsland, Spanje, Frankrijk, Italië en Nederland. De grote winnaar op Europees vlak bleek de Opel Insignia, die al Auto van het Jaar werd. De stemmen werden geregistreerd tussen 1 mei en 9 augustus van dit jaar. De bezoekers van AutoScout mochten hun keuze aangeven door te klikken op de foto's van 331 modellen die in 9 categorieën waren onderverdeeld. Van de 250.000 mensen die hun stem hebben uitgebracht, kwamen er 28.000 uit België.
Als we kijken naar de voorkeursstemmen per land, blijkt dat Duitsers (die veruit het meest vertegenwoordigd waren) en Nederlanders een zwak hebben voor de Opel Insignia, terwijl Belgen en Fransen voor de Audi R8 vallen. Spanjaarden dromen van een Lamborghini Murcièlago en Italianen uiteraard van een Alfa Romeo 8C Competizione. Er zijn trouwens ook winnaars per categorie aangeduid. In hun respectieve segmenten wonnen de Alfa Romeo MiTo, de Audi's A3, A4, A6 en R8, de BMW's X6 en Z4, de Maserati Quattroporte en de Mercedes B-Klasse. In de Belgische uitslag zag dat er iets anders uit: Audi A4, A5 Cabriolet, A6, A8 en R8, BMW 1-Reeks en X6, Mercedes B-Klasse en Mini.
De Duitse redactie van AutoScout24 heeft trouwens ook gestemd in twee categorieën: "Beste Innovatie" en "Beste ecologisch initiatief". Daarbij kwamen twee gelijkstanden uit de bus: de Mercedes S-Klasse en Range Rover met hun schermen met dubbele weergave voor Beste Innovatie en de elektrische Mini en Smart voor het ecologische deel. Ten slotte werd ook nog de Mercedes SLS AMG verkozen als het leukste nieuws op de IAA (salon van Frankfurt).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!