Op de velodroom van Rebecq hebben de teams die deelnamen aan de Éco Marathon Wallonie 2010-2011 op 3 juli 2011 hun laatste race van het kampioenschap gereden. Een elektrisch prototype domineerde over een totaal van vier manches. Het voertuig met de naam Flash van het Lycée Mongy uit Marcq-en-Baroeul (Frankrijk) heeft een resultaat behaald dat het equivalent is van 2.110 km/l EuroSuper. Deze prestatie is te danken aan een onuitgegeven technische keuze. Door tijdsgebrek besloot het team om de geplande verbrandingsmotor te vervangen door een elektromotor, en dat terwijl ze wel de kettingaandrijving en vrijloop van het oorspronkelijke ontwerp behielden.
Op de tweede plaats zien we het elektrische prototype Blue van de Faculté Polytechnique van de Université Libre de Bruxelles met 1.452 km/l EuroSuper. De derde trede van het podium werd ingenomen door het kampioenenvoertuig van 2010, WAWnina, van de Luiks-Gentse associatie DiGoDeb met 1.106 km/l EuroSuper.
De elektrische wagens hebben het kampioenschap duidelijk gedomineerd, ondanks precieze metingen en een perfect uitgedacht systeem dat het energieverbruik uitdrukt in een equivalent aan EuroSuper-benzine. Het hoogst geëindigde prototype met verbrandingsmotor kwam zelfs pas op de zesde plaats. Dat was de Bel'Go van het Institut Stievenard van Hornu met 685 km/l EuroSuper. Maar dat team heeft onmiddellijk de ontwikkeling aangekondigd van een beter presterende motor verbrandingsmotor. Het resultaat daarvan zal te zien zijn in oktober, bij de start van het kampioenschap 2011-2012.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!