Niet meer dan 39,081 seconden had voormalig F1-rijder Max Chilton nodig om het 1,86 kilometer lange tracé van het Goodwood Festival of Speed te beklimmen. En daarmee deed hij bijna een seconde beter dan het vorige record, dat in handen was van de door Romain Dumas bestuurde VW ID.R.
LEES OOK Ouderwets genieten op het Festival of Speed 2022
Opvallend: Max Chilton deed dat aan het stuur van de McMurtry Speirling, een nog experimenteel prototype dat omschreven wordt als een wagen "zonder emissies en zonder limieten".
Wat moet je weten over de McMurtry Speirling?
Koetswerk
Het naar de pijpen van de aerodynamica dansende koetswerk van de McMurtry Speirling is amper 3,20 meter lang, 1,50 meter breed en 1,05 meter hoog.
Interieur
De cockpit biedt slechts plaats aan de bestuurder, die centraal zit.
Grondeffect
Net zoals de Murray T.50 beschikt de Speirling over een elektrisch aangedreven ventilator die het koetswerk aan het asfalt zuigt, grondeffect dat voor 500 kilogram aan downforce zorgt zodra je rijdt. Dat maakt spoilers overbodig, zodat de McMurtry ook over een bijzonder lage luchtweerstand beschikt.
Elektrisch
De achterwielaangedreven McMurtry Speirling gooit ongeveer 800 elektrische pk's in de strijd en beschikt over een verhouding gewicht-vermogen van 1 kg/pk.
Prestaties
De sprint van 0 naar 300 km/u zou niet meer dan 9 seconden in beslag mogen nemen.
Batterijen
Het batterijpakket heeft een energiecapaciteit van 60 kWh en belooft een WLTP-rijbereik van 560 kilometer, bij circuitgebruik zouden de accu's het 60 à 80 minuten moeten uitzingen. Dankzij 800-volttechnologie kan je razendsnel opladen (tot 600 kW).
Prijs
Momenteel gaat het om een prototype, maar een productiemodel staat in de sterren. Prijs, productievolume en lancering vooralsnog onbekend.
View this post on Instagram
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!