Hoe toon je de ‘sportieve’ waarde van een elektrische auto aan? Door snelheidsrecords of ronderecords op circuit te breken natuurlijk. Dat is precies wat Rimac heeft gedaan: zijn nieuwe elektrische hypercar van 1.914 pk, de Nevera, heeft met een tijd van minder dan 8,6 seconden het snelheidsrecord voor de ‘quarter mile’ gebroken.
>>> Lees ook: Top 5 – Elektrische hypercars
Hoge temperaturen
Rimac kondigde zopas aan dat zijn elektrische hypercar Nevera een nieuw acceleratierecord over de 400 meter vanuit stilstand gevestigd heeft in 8,582 seconden. Daarbij overschreed de Kroatische auto de quarter mile-lijn (402,33 meter) met een snelheid van 269,58 km/u.
Nog indrukwekkender is dat dit record zou zijn neergezet bij de elfde poging, in extreem warme omstandigheden. De recordpoging vond namelijk plaats op de Famoso Raceway in Californië, met aan het stuur Brooks Weisblat van het YouTube-kanaal DragTimes. Volgens Rimac bedroeg de omgevingstemperatuur 98 °Fahrenheit (36,7 °Celsius), die van de piste 149 °Fahrenheit (65 °Celsius).
Reële omstandigheden
Naast de hoge temperaturen, die dus niet per se gunstig zijn voor een elektrische auto bij opeenvolgende krachtige acceleraties vanuit stilstand, zou het record ook gebroken zijn met de originele banden van de auto, met name Michelins Pilot Sport 4S, terwijl de piloot de launch control-functie zou hebben gebruikt, aldus nog de Kroatische constructeur.
Overigens is de Rimac Nevera er volgens YouTube-kanaal DragTimes tijdens deze acceleratiesessie ook in geslaagd om in 1,85 seconden op te trekken van 0 tot 60 mph (96 km/u) en een snelheid te halen van 258 mph (415 km/u). De Nevera zou echter nog sneller kunnen, maar daarvoor zou hij een langere piste nodig hebben.
>>> Lees ook: Bugatti onder beheer van Porsche
Geloofwaardig of niet?
Rimac lijkt een serieus bedrijf, dat tegenwoordig Porsche als belangrijk aandeelhouder heeft en een grote rol zal gaan spelen in de toekomst van Bugatti. We kunnen er dan ook van uitgaan de aangekondigde cijfers echt, correct en geverifieerd zijn.
Deze indrukwekkende prestaties lijken buiten het bereik te zijn van hypercars met een verbrandingsmotor of een hybride aandrijfgeheel, als gevolg van drie belangrijke factoren: het toerental waarbij het maximumvermogen wordt behaald, de schakelovergangen en het feit dat ze het vermogen minder goed realtime kunnen moduleren. Doordat de kracht naar elk van de vier wielen continu wordt aangepast dankzij de onmiddellijke beschikbaarheid van het vermogen en koppel van een elektromotor, is het voor de Rimac makkelijker om zijn gigantische vermogen efficiënt op de grond over te brengen.
Maar erg krachtig optrekken en snel gaan in een rechte lijn maken nog geen uitzonderlijke sportwagen. Om te bepalen of deze Rimac – en soortgelijke EV’s – een volbloedsportieveling is, zullen we zijn capaciteiten op circuit of op bochtige wegen moeten beoordelen. Al zal het gebrek aan motorgeluid puristen natuurlijk moord en brand doen roepen…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!