AutoGids gaat voor de grote verhalen uit de autowereld, maar die lijvige hoofdstukken worden wel gevormd door de persoonlijke ervaringen van onze journalisten. Daarom deze terugblik op autojaar 2023, aan de hand van hun persoonlijke hoogte- en dieptepunten. Wat waren de tops en flops van hoofdredacteur Klaas Janssens?
LEES OOK
- De tops en flops van Steven Appelmans
- De tops en flops van Xavier Daffe
- De tops en flops van Laurent Blairon
- De tops en flops van Werner Van Kerckhoven
- De tops en flops van Frédéric Kevers
Auto van het Jaar 2023: Ferrari Purosangue
Ik weet het: alweer een Ferrari. Vorig jaar kroonde ik de SP3 Daytona tot mijn Auto van het Jaar, deze keer zet ik de Purosangue op het hoogste schavotje. Ik heb het nochtans niet voor dikke super-SUV's à la BMW XM of Lamborghini Urus, maar ik kan me wel vinden in de eigenzinnige manier waarop Maranello het cross-overconcept benadert. Want deze Ferrari is echt anders dan de anderen. Toegegeven, die heerlijke V12 in de neus helpt natuurlijk ook.
Schoonheid van het Jaar 2023: Honda Prelude Concept
Als fan van een puur, maar karaktervol lijnenspel blijf ik al een tijdje op mijn honger. Moderne auto's ogen ofwel bijzonder generisch, alsof ze door een goedkope AI-applicatie ontworpen werden. Ofwel nodeloos complex, met aerodynamische addenda en visuele tierlantijntjes die te vaak pijn doen aan de ogen. En dan is een creatie zoals de Honde Prelude Concept een verademing. Meteen herkenbaar, maar puur. Zo puur.
Lolbroek van het Jaar 2023: Suzuki Ignis Sport
In 2023 beleefde ik het meest plezier aan het stuur van de Suzuki Ignis Sport die ik bestuurde tijdens de AutoGids Youngtimers Rally. Het gele gevaartje was een van de 170 voertuigen aan de start en voelde zich uitstekend in zijn sas op het prachtige parcours dat het Circuit de Chimay en het Circuit de Gedinne passeerde, langs de mooiste wegen die in deze streek te vinden zijn.
Teleurstelling van het Jaar 2023: Alfa Romeo Tonale
Het is mijn eigen schuld. Vooraleer ik de Alfa Romeo Tonale kon testrijden, deed ik immers nog een ommetje met zowel de Giulia als de Stelvio. En die sturen erg lekker: met veel controle en voldoende ruimte om te stoeien. De Tonale stuurt niet lekker, maar voelt aan als een wat opgesmukte Jeep die denkt dat een mooi snoetje volstaat om aanbidders te ronselen. Wacht...
Belofte voor 2024: Renault 5
Het aanbod compacte stadswagens slinkt al een tijdje. Er valt nog nauwelijks geld mee te verdienen, klinkt het bij de constructeurs. Maar de elektrische omwenteling brengt naast een heleboel zorgen ook nieuwe opportuniteiten. Zoals Renault bewijst met de volgende generatie van zowel de Twingo als de R5. In de nostalgische geest van de Honda E, maar dan met een fatsoenlijk rijbereik en een aanvaardbaar prijskaartje. Ik ben benieuwd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!