AutoGids gaat voor de grote verhalen uit de autowereld, maar die lijvige hoofdstukken worden wel gevormd door de persoonlijke ervaringen van onze journalisten. Daarom deze terugblik op autojaar 2023, aan de hand van hun persoonlijke hoogte- en dieptepunten. Wat waren de tops en flops van Laurent Blairon?
LEES OOK
- De tops en flops van Klaas Janssens
- De tops en flops van Xavier Daffe
- De tops en flops van Steven Appelmans
- De tops en flops van Werner Van Kerckhoven
- De tops en flops van Frédéric Kevers
Auto van het Jaar 2023: Land Rover Defender 130
Een kinderdroom, deze enorme Defender. Niet om in de file te staan op weg naar de redactie, maar om in alle comfort naar de kust te bollen of op avontuur te gaan in de Ardennen. Ik hou van zijn comfort en zijn geweldige terreincapaciteiten, maar geniet ook van die looks. Een brok charme.
Beauty van het jaar 2023: Honda Prelude Concept
Ik volg collega Klaas Janssens: ook ik vind de Honda Prelude Concept de mooiste auto van 2023. Want ik mis de schoonheid van aan echte coupé, een wagentype dat meer en meer grond verliest aan cross-overs en andere SUV's. Dat Honda de Prelude-benaming vanonder het stof gehaald heeft, maakt het mooie plaatje helemaal compleet.
Lolbroek van het jaar 2023: Abarth 500e
Heiligschennis, ik weet het. Want geen echte Abarth, die nieuwe 500e, want hij zet flink wat kilo's op de weegschaal en maakt geen knetterend uitlaatgeluit. Toch verdwenen al mijn vooroordelen als sneeuw voor de zon, want ik amuseerde me te pletter achter het stuur van deze elektrische auto. Akkoord, te duur, niet veelzijdig noch praktisch, en gezegend met een belachelijke luidspreker onder het koetswerk. En toch heb ik een boon voor de Abarth 500e.
Teleurstelling van 2024: het ontbreken van een Waalse EV-bonus
Net als in Frankrijk installeert Vlaanderen een EV-premie voor particulier kopers die een elektrische auto willen, wat resulteert in interessante prijsverlagingen om onder de grens van de 40.000 euro te geraken. Maar in Brussel en Wallonïe blijft het stil, nochtans regio's die dergelijke subsidieregeling goed zouden kunnen gebruiken.
Belofte voor 2024: versoepeling Euro-normen
Europa of de gewesten MOETEN bepaalde deadlines voor het buiten gebruik stellen van oudere voertuigen uitstellen. Niet alleen omdat het jammer is dat er een heleboel interessante auto's uit het straatbeeld dreigen te verdwijnen, maar ook omdat er sociale drama's dreigen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!