AutoGids gaat voor de grote verhalen uit de autowereld, maar die lijvige hoofdstukken worden wel gevormd door de persoonlijke ervaringen van onze journalisten. Daarom deze terugblik op autojaar 2023, aan de hand van hun persoonlijke hoogte- en dieptepunten. Wat waren de tops en flops van Steven Appelmans?
LEES OOK
- De tops en flops van Klaas Janssens
- De tops en flops van Xavier Daffe
- De tops en flops van Laurent Blairon
- De tops en flops van Werner Van Kerckhoven
- De tops en flops van Frédéric Kevers
Auto van het Jaar 2023: BYD Seal
Ja, een Chinees. En nee, ik heb daar geen envelopje voor gekregen. De BYD Seal is gewoon steengoed. Qua rijgedrag, qua aandrijftechnologie, qua autonomie, qua uitrusting, qua comfort, qua afwerking. Allemaal af fabriek geleverd aan een vanafprijs waarvoor je bij BMW net de vier wielen koopt van de instap-i4. Pas op, het ding heeft ook zijn onhebbelijkheden. De naam alleen al. Zeehond. Het kietelt vooral de lachspieren. Maar zelfs met al die valse noten na elkaar gespeeld wankelt de symfonie nooit. Nu alleen ook de (fleet)markt die kunde nog laten ontdekken.
Schoonheid van het Jaar 2023: Alfa Romeo 33 Stradale
De beste car porn komt uit de laars. Waarvan Alfa Romeo nog eens akte geeft met de 33 Stradale. Opnieuw een hommage (remember de 8C Competizione en Spider?), waarbij het retromoderne charisma - opnieuw - niet moet onderdoen voor dat van het origineel. Net als in 1967 gutst het sex appeal uit elke porie van de coupé, met een opwinding die alleen maar toeneemt als ook de vleugeldeuren openzwaaien. Climaxen doe je geheid bij het starten van de 3 liter-biturbo-V6, wat mij betreft dé Stradale die je hebben moet (mocht je bij één van de 33 gelukkigen zijn die er een bestelbon van heeft weten bemachtigen). Er is ook batterijversie - die met zijn 'ruim 750 pk' de 620 pk van de V6 duidelijk overklast. Maar die kreunt, steunt, grolt en hijgt niet. En da's nefast voor de passie!
Lolbroek van het Jaar 2023: Rajae Maouane
Op antenne reclame komen maken voor autoloze zondag, maar dan wel eerst met een taxi door Brussel richting TV-studio's sjezen (als voorzitter van Ecolo nota bene), da's als iemand zien uitschuiven over een bananenschil. Uiterst pijnlijk, maar tegelijk zo hilarisch. Of hoe Rajae Maouane 'groen' lachen een perfecte invulling heeft weten geven.
Teleurstelling van het Jaar 2023: De politieke kaste
2023 is vooral het jaar van de gemiste kansen. Om finaal af te stappen van fossiele brandstoffen, bijvoorbeeld, maar even goed om de (Europese) EV dat laatste duwtje te geven dat nodig was om tot volle wasdom (lees: voor iedereen haal- en betaalbaar) te laten komen. Nochtans kansen bij de vleet, op zowat elk beleidsniveau. Het vergde niet meer dan '5 minuten politieke moed'. Maar dat wist klaarblijkelijk niemand op te brengen. Gevolg: de aarde zal nog wat langer moeten garen, terwijl we tegelijk de Chinezen en Tesla weer wat verder uit laten lopen.
Belofte voor 2024: Nio
Anders geschreven, hetzelfde geprononceerd: net als Neo in The Matrix zie ik echter ook in Nio, de Chinese constructeur, een soort chosen one. Omdat het merk steevast lijkt te slagen waar anderen falen. De (semi-)Solid State Batterij? Te krijgen in de ET6 en ET7, telkens goed voor een - praktisch - rijbereik van +1.000 kilometer. Volladen in een handvol mintuen? In de Battery Swap Stations wissel je je lege batterijpakket in 3 minuten voor een vol. De belofte is dus zeer groot. Alleen vergt het - net als in The Matrix - klaarblijkelijk verschillende episodes vooraleer Nio die kunstjes ook in ons land kan/wil etaleren. Hopen dus dat 2024 eindelijk het jaar wordt van de 'verlossing'.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!