AutoGids gaat voor de grote verhalen uit de autowereld, maar die lijvige hoofdstukken worden wel gevormd door de persoonlijke ervaringen van onze journalisten. Daarom deze terugblik op autojaar 2023, aan de hand van hun persoonlijke hoogte- en dieptepunten. Wat waren de tops en flops van Werner Van Kerckhoven?
LEES OOK
- De tops en flops van Klaas Janssens
- De tops en flops van Xavier Daffe
- De tops en flops van Laurent Blairon
- De tops en flops van Steven Appelmans
- De tops en flops van Frédéric Kevers
Auto van het Jaar 2023: Hyundai Kona Hybrid
Meestal stap je in een nieuwe auto in met een bepaald verwachtingspatroon. En meestal zie je dat patroon vervolgens ook min of meer bevestigd. Maar af en toe overtreft een nieuw model al je verwachtingen. Dat was in 2023 het geval bij de nieuwe Hyundai Kona: zelden meegemaakt dat een auto bij een generatiewissel zo’n reuzenstappen wist te zetten. Met onder meer een glansrol voor de Hybrid, voor de ongeziene zachtheid waarmee die switcht tussen benzine- en elektromotor.
Beauty van het Jaar 2022: Mazda Iconic SP
Hoe je een klein coupeetje toch de uitstraling van een machtige supercar kunt geven? Een kolfje naar de hand van de Mazda-designers. De Iconic SP raakt ergens een nostalgische snaar bij mij – ik kreeg bij dat beeld van die neus om de een of andere reden onverklaarbaar een seventiesgevoel. Schitterend in zijn eenvoud, en een bewijs dat een conceptcar ook spraakmakend kan zijn zonder in buitensporigheid te vervallen. Laat maar doorkomen…
Lolbroek van het Jaar 2023: Abarth 500e
Het is veelzeggend – over de markt of over mezelf, dat laat ik in het midden – dat ik met deze categorie het meeste moeite had. Auto’s zijn in deze EV-tijden nog nooit zo snel geweest, en ze plakken aan het asfalt als nooit tevoren. Maar dat is het hem net: ietwat sportief materiaal is tegenwoordig zó belachelijk krachtig dat jezelf een beetje laten gaan al gauw onverantwoord wordt. Doe dan maar de Abarth 500e, waarin je de limieten nog wél kunt opzoeken. Al komt die elektrische nieuwkomer qua begeerlijkheid nog niet aan de enkels van zijn benzinevoorgangers…
Teleurstelling van het Jaar 2023: rijhulpsystemen
De opdringerigheid waarmee Europa ons allerlei verplichte ‘veiligheidssystemen’ door onze strot ramt, begint nu echt wel groteske vormen aan te nemen. In heel wat auto’s die dezer dagen uitkomen, kun je geen 100 meter meer rijden of er weerklinkt wel ergens een piep, bliep of ander waarschuwingsgeluid – zonder dat je op den duur nog weet waarom. Schiet zijn doel volledig voorbij dus. En helemaal frustrerend als de technologie dan ook nog de plank misslaat.
Belofte van het Jaar 2024: betaalbare elektrische auto’s
De belofte van de betaalbare elektrische auto (lees: onder de 25.000 euro) heeft in 2023 concreet vorm gekregen toen Citroen zijn Ë-C3 voorstelde. Hoogst benieuwd of de Fransen die prijs kunnen waarmaken. En vooral, welke toegevingen je daarvoor gaat moeten doen. Als dat er er niet te veel zijn, zou het zou zomaar eens kunnen dat Stellantis het vuur aan de lont gaat steken van een échte prijzenoorlog…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!