AutoGids gaat voor de grote verhalen uit de autowereld, maar die lijvige hoofdstukken worden wel gevormd door de persoonlijke ervaringen van onze journalisten. Daarom deze terugblik op autojaar 2023, aan de hand van hun persoonlijke hoogte- en dieptepunten. Wat waren de tops en flops van Xavier Daffe?
LEES OOK
- De tops en flops van Klaas Janssens
- De tops en flops van Steven Appelmans
- De tops en flops van Laurent Blairon
- De tops en flops van Werner Van Kerckhoven
- De tops en flops van Frédéric Kevers
Auto van het Jaar 2023: Audi RS 4 Avant
De Audi RS 4 Avant is een beetje een oude auto, zowel qua leeftijd als qua aandrijfconcept. Maar dat is ook een beetje mijn punt. Ik hou van zijn discrete voorkomen, zeker in vergelijking met de overdreven uitbundigheid van een BMW M3 Touring of de oneindige complexiteit van de Mercedes-AMG C 63. Een uitstekende V6, een geweldig chassis én dagelijkse bruikbaarheid: als Performance is de Audi RS 4 Avant een diersoort die absoluut beschermd zou moeten worden.
Schoonheid van het Jaar 2023: Gordon Murray T.33 Spider
De T.33 is niet het soort auto dat je op elke straathoek zal tegenkomen en dat vind ik jammer, want zijn sublieme lijnenspel is het zowat compromisloze resultaat van de onderhuidse technologie. Het ontwerp, het design en het formaat van het koetswerk staan immers in dienst van de prestaties, want ontwerper Gordon Murray huldigt het vorm-volgt-functieprincipe. Maar het resultaat is om van te smullen, zeker als Spider.
Lolbroek van het Jaar 2023: Sarah Bovy
Als vice-wereldkampioene in het Wereldkampioenschap Endurance (WEC) in haar categorie treedt Sarah Bovy in de voetsporen van grote dames zoals Christine Beckers, Gilberte Thirion, Yvette Fontaine en Vanina Ickx: vrouwen die schitteren op het hoogste niveau van een traditioneel mannelijke machosport. De titel van RACB Coureur van het Jaar 2023 is dan ook dubbel en dik verdiend.
Teleurstelling van het Jaar 2023: BMW XM
De BMW XM wringt langs alle kanten. Het arrogante koetswerkdesign is een aanslag op de goede smaak, op een heel andere manier dan het discutabele, maar sympathieke lijnenspel van pakweg een Fiat Multipla. Het is niet echt een SUV, maar ook geen sportwagen. Het ding zuipt als een zatlap en is wel groot, maar niet handig. De meerwaarde is nul komma nul. Ik kan niet wachten op een volgende generatie BMW's, zoals de veelbelovende Neue Klasse die binnenkort gelanceerd wordt.
Belofte voor 2024: elektrische auto's van minder dan 25.000 euro
Of we nu willen of niet, uiteindelijk zullen we toch uitkomen bij een elektrische auto. Maar vooraleer een EV voor iedereen bereikbaar wordt, moet de prijs naar omlaag. En dat zit eraan te komen, want er staat een nieuwe generatie elektrische stadswagens klaar die mikken op een vanafprijs die onder de 25.000 euro ligt. Dat blijft een heleboel geld, maar wel een stap in de goede richting.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!