De jongste generatie van de BMW M3 en M4 zweert bij een drukgevoede zes-in-lijn, maar de nieuwe Mercedes-AMG C63 ruilt zijn V8-biturbo voor een geëlektrificeerde vierpitter. Aan power geen gebrek, want de plug-inhybride aandrijflijn van de hardcore C-Klasse paart een piekvermogen van 680 pk aan een maximumkoppel van zo maar eventjes 1.020 Nm. Daar kan de zelfs de tot 550 pk en 650 Nm opgevoerde 3 liter-krachtbron van de BMW M4 CSL niet aan tippen.
Maar dat kan BMW M-baas Franciscus van Meel niet tegenhouden om naar Mercedes-AMG te sneren. In de aanloop naar het M Fest dat dit weekend wordt georganiseerd op het Circuit van Kyalami (Zuid-Afrika), verklaarde van Meel immers dat de M-afdeling van de Beierse constructeur zich niet zou bezighouden met drie- of viercilindermotoren. Zou hij vergeten zijn dat de E30-M3 het bij een viercilinder hield?
Volgende BMW M4 gaat elektrisch
En inderdaad, zelfs de nieuwe BMW M2 krijgt een dikke zes-in-lijn in de neus gepropt. De zowat even nieuwe BMW XM vertrouwt dan weer op een plug-inhybride V8, een aandrijfgeheel dat het ook tot in de volgende BMW M5 zal schoppen.
Nu goed, zelfs de M-afdeling kan niet wegkijken van de nakende EV-switch. In tegenstelling tot de Mercedes-AMG C63 S E-Performance komt er geen plug-inhybride tussenfase voor de volgende BMW M4, die bouwt op de Neue Klasse-architectuur die München momenteel ontwikkelt. De volgende M4 schakelt meteen over naar een 100% elektrische aandrijflijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!