Alle gekheid op een stokje, de term 'Racing Utility Vehicle' is niets meer of minder dan een marketingpraatje om de race-ervaring van ABT te benadrukken. Ervaring die de Duitse tuner/renstal heeft ingezet om een exclusieve en supersnelle RS Q8 Signature Edition te bouwen, in navolging van de RS6 Johann Abt Signature Edition van vorig jaar, toen de firma zijn 125e verjaardag vierde.
Uitverkocht
De RS Q8 Signature Edition wordt maar 96 keer geproduceerd (naar het oprichtingsjaar 1896), en elk exemplaar krijgt een stukje van de allereerste trofee die Johann Abt won. Maar je moet je niet haasten naar Kempten in het zuidwesten van Duitsland, want elk exemplaar heeft al een koper gevonden. En dat voor maar liefst 316.480 euro per stuk...
Unieke look
Wat je krijgt voor dat geld? Een Audi RS Q8, natuurlijk, maar dan met een uitgebreide bodykit uit carbon, exclusieve 23-duimvelgen, een interieur dat doorspekt is met logo's en verwijzingen naar de exclusiviteit van het model, en nog meer carbon op de sierlijsten en alcantara op de delen die je aanraakt.
3,2 seconden
Maar het gaat natuurlijk allemaal om die beresterke motor: de 4.0 V8 krijgt twee nieuwe turbo's, uniek voor de Signature Edition, net als een eigen intercooler, een ABT-ECU en een nieuwe uitlaatlijn. Het resultaat is 800 pk, 1.000 Nm, een sprint van 0-100 km/u in 3,2 seconden en een topsnelheid van 315 km/u.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!