Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Tuning / BBR GTi brengt nieuwe compressorkit uit voor Mazda MX-5 NC

Geschreven door Yeelen Möller op 12-01-2022

Heb je een Mazda MX-5 NC, maar mis je wat pit? Dan heeft BBR GTi de oplossing. De Britse Mazda-tuner heeft een nieuwe compressorkit uit die het vermogen van de roadster naar 250 of zelfs 300 pk tilt!

Meestal zijn het nieuwe auto's die aan bod komen in onze tuningrubriek, maar deze week willen we de aandacht vestigen op een ouder model dat wat nieuwe liefde heeft gekregen. De Britse Mazda-tuningexpert BBR GTi heeft namelijk een nieuwe compressorkit uit voor de Mazda MX-5 NC, het model uit 2005-2015 dat het minst gegeerd is door de liefhebbers, maar daarom ook interessant kan zijn om op de kop te tikken.

Voor de 2.0

De MX-5 NC kon je krijgen met twee viercilinders: een 1.8 van 126 pk en een 2.0 van 160 pk. Het is voor de krachtigste motor dat BBR GTi een Rotrex Supercharger heeft ontwikkeld die gemaakt is om gemakkelijk onder de motorkap te passen. Je kan kiezen tussen twee vermogensniveaus: Stage One, die het vermogen tot 250 pk tilt, of Stage Two, die tot 300 pk gaat. 

Alles inbegrepen

Stage One kost je 4.590 Britse pond (5.490 euro), voor Stage Two dien je 5.995 pond over te maken (7.170 euro). Daarvoor krijg je echter meer dan enkel de compressor: alle ondersteunende mods zoals een oliekoeler, een cold air intake, een intercooler en nieuwe injectors zitten erbij, net als de motorsoftware die nodig is om het vermogen te halen. Bij Stage Two krijg je ook nog eens iridium-boudiges van NGK, een nieuwe brandstofpomp en een brandstoffilter. Niet inbegrepen, maar wel aangeraden zijn een BBR-uitlaatsysteem en een stevigere koppeling.

4,8 seconden

Het resultaat mag er echter zijn, met een typisch lineaire vermogensopbouw tot aan de rode lijn (die nu iets verder ligt) en een sprint van 0 naar 96 km/u (60 mph) in 5,3 seconden (Stage One) of 4,8 seconden (Stage Two), tegenover 7,5 seconden voor de standaard MX-5 NC 2.0. 

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten