De BMW 8 Reeks van de E31-generatie heeft nooit potten gebroken. De Duitse GT stak vol spitstechnologie, maar bleek wat te lomp om de handschoen op te nemen tegen de spitsere sportwagens van de concurrentie. München probeerde het tij nog te keren en ontwikkelde een machtige M8-variant die aangedreven werd door een 550 pk sterke V12-krachtbron. Maar het project zou uiteindelijk in het prototypestadium blijven steken wegens simpelweg te exotisch.
Wat toen niet lukte, maakt Manhart alsnog waar. Maar dan op een toegankelijkere manier, want hun interpretatie van de BMW M8 rooit het zonder hoogtechnologische V12. In het motorcompartiment van de Manhart MH8 komt immers het S62B50-blok te liggen, een door de BMW M5 van de E39-generatie gebruikte 4,9 liter-V8 die hier goed is voor een 420 pk. Dat is meer dan 100 pk meer dan de V12 uit de 850 CSi waarop deze Manhart-creatie zich verder baseert.
Om dat extra motorvermogen van de S62B50 de baas te blijven, combineert Manhart sterkere remmen met Bilstein-dempers en H&R-veren. Het koetswerk verwelkomt M-zijspiegels op de deuren en een subtiel spoilerlipje op de achterklep, alleen de velgen vloeken een beetje bij de rest van het geheel. Het interieur van de MH8 5.0 V8 wikkelt zich in alcantara en verwelkomt sportstoelen met M-design, maar houdt verder die heerlijke 90s vibe.
Manhart plant 5 converties van de BMW 8 Reeks naar de MH8 5.0 V8. De prijs is... op aanvraag.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!