Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Tuning / Brabus E-Klasse

Geschreven door Olivier Duquesne op 31-03-2009

Brabus heeft zijn tuningkit voor de Mercedes E-Klasse al klaar: in eerste instantie wordt de E 500 opgekieteld, later volgt een ecoversie met dieselmotor.

De Mercedes E 500 door Brabus heeft een eigen look, met led-dagrijlicht, dikkere bumpers en vleugels en achteraan een diffusor geflankeerd door twee sportuitlaten. Verder is het kofferdeksel getooid met een spoiler en kun je de sportieve uitstraling nog versterken dankzij een heel gamma velgen, van 17 tot 20 duim groot. In combinatie met die grootste velgen is de Brabus E geschoeid met hogeprestatie-Yokohama's, in de maar 245/30 ZR 20 vooraan en 285/25 ZR 20 achteraan. De auto staat daarnaast op een verlaagde Airmatic-luchtophanging. Het interieur wordt volledig op bestek aangekleed. Voor de aangepaste middenconsole is zelfs een high high end multimediasysteem verkrijgbaar met een scherm van maar liefst 7 duim.

Het echte vuurwerk ligt onder de motorkap. De standaard-5.5 V8 uit de Mercedes E 500, 388 pk sterk, onderging een flinke pepkuur. De motor werd door Brabus vergroot tot 6,1 liter, door het gebruik van een nieuwe krukas en grotere zuigers. Die brachten ook nieuwe nokkenassen en een dito cilinderkop mee. Daardoor ontwikkelt de achtcilinder nu 462 pk bij 6.200 o/m en 615 Nm bij 3.100 o/m. Om al dat geweld op het asfalt te krijgen beschikt de Brabus over een zelfsper met een blokkeringsgraad van 40 procent. Op die manier sprint deze E-Klasse in 4,7 seconden naar 100 km/h en haalt hij een top van 305 km/h. Bij zulke prestaties hoort natuurlijk een degelijk stel stoppers: de Brabus E-Klasse krijgt vooraan geventileerde en geperforeerde schijven van 375 bij 36 millimeter, met vaste zadels van aluminium met twaalf zuigers. Achteraan zitten schijven van 355 bij 28 mm en tellen de zadels zes zuigers.

Brabus biedt overigens nog kits aan voor alle andere Mercedes-modellen, en de ingenieurs werken momenteel aan een Eco PowerXtra Blue-kit voor de E 350 BlueTec. Die zou het vermogen opkrikken en tegelijk het verbruik en de uitstoot terugschroeven.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten