Er komen zware tijden aan voor tuningfirma's. Waar je met een verbrandingsmotor tientallen pk's tevoorschijn kan toveren voor enkele honderden euro's, moet je bij Brabus een kwart miljoen aftikken voor een Mercedes EQS met een paar km extra rijbereik.
Nu moeten we toegeven dat een standaard AMG EQS 53, waar deze 'Masterpiece' op is gebaseerd, al een vanafprijs heeft van bijna 180.000 euro. Zo veel scheelt het dus niet. Maar wat krijg je voor je geld?
Meer vermogen?
Meer vermogen in ieder geval niet. De aandrijflijnen van moderne EV's zijn zo versleuteld en geïntegreerd in de algemene systemen van de auto, dat tuners er bijna onmogelijk digitaal aan kunnen sleutelen - als ze de expertise al hebben om verbeteringen door te voeren. Wil je sneller gaan, dan moet je een abonnement afnemen bij Mercedes. En neen, dat is geen grap.
Nu kom je sowieso al niets tekort in de Mercedes-AMG EQS 53, met een piekvermogen van 761 pk en een sprint van 0 naar 100 km/u in 3,4 seconden.
7,2% gestroomlijnder
Brabus heeft zich vooral gericht op carbon koetswerkelementen, die niet enkel voor meer downforce en een sportiever uiterlijk zorgen, maar ook de luchtweerstand verminderen met 7,2%. Samen met het verlaagde koetswerk moet dit voor meer rijbereik zorgen, zeker aan hogere snelheden.
Een nieuwe WLTP-test heeft Brabus jammer genoeg niet afgenomen, dus hoeveel extra rijbereik de bodykit opbrengt, kunnen we niet meegeven. Wat we wel weten, is dat de velgen 22 duim groot zijn geworden én dat Brabus het interieur opnieuw heeft bekleed met ecologisch gekleurd leer en Alcantara (voor de dakhemel). Een setje carbon pedaalcovers maakt het geheel af. Dat is dan 251.654 euro, alstublieft.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!