Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Tuning / Brabus Masterpiece is een Mercedes-AMG EQE met meer.... rijbereik

Geschreven door Yeelen Möller op 15-05-2023

Brabus heeft de Mercedes EQS aangepakt. De Duitse tuningfirma is erin geslaagd om meer rijbereik te geven aan de elektrische berline, maar daar is wel een volledige in de windtunnel ontwikkelde bodykit voor nodig.

Er komen zware tijden aan voor tuningfirma's. Waar je met een verbrandingsmotor tientallen pk's tevoorschijn kan toveren voor enkele honderden euro's, moet je bij Brabus een kwart miljoen aftikken voor een Mercedes EQS met een paar km extra rijbereik.

Nu moeten we toegeven dat een standaard AMG EQS 53, waar deze 'Masterpiece' op is gebaseerd, al een vanafprijs heeft van bijna 180.000 euro. Zo veel scheelt het dus niet. Maar wat krijg je voor je geld?

Meer vermogen?

Meer vermogen in ieder geval niet. De aandrijflijnen van moderne EV's zijn zo versleuteld en geïntegreerd in de algemene systemen van de auto, dat tuners er bijna onmogelijk digitaal aan kunnen sleutelen - als ze de expertise al hebben om verbeteringen door te voeren. Wil je sneller gaan, dan moet je een abonnement afnemen bij Mercedes. En neen, dat is geen grap.

Nu kom je sowieso al niets tekort in de Mercedes-AMG EQS 53, met een piekvermogen van 761 pk en een sprint van 0 naar 100 km/u in 3,4 seconden.

7,2% gestroomlijnder

Brabus heeft zich vooral gericht op carbon koetswerkelementen, die niet enkel voor meer downforce en een sportiever uiterlijk zorgen, maar ook de luchtweerstand verminderen met 7,2%. Samen met het verlaagde koetswerk moet dit voor meer rijbereik zorgen, zeker aan hogere snelheden.

Een nieuwe WLTP-test heeft Brabus jammer genoeg niet afgenomen, dus hoeveel extra rijbereik de bodykit opbrengt, kunnen we niet meegeven. Wat we wel weten, is dat de velgen 22 duim groot zijn geworden én dat Brabus het interieur opnieuw heeft bekleed met ecologisch gekleurd leer en Alcantara (voor de dakhemel). Een setje carbon pedaalcovers maakt het geheel af. Dat is dan 251.654 euro, alstublieft.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten