Eigenaars van een BMW M340i hadden tot voor kort niets te klagen over de prestaties van hun sportberline of -break: 374 pk en 500 Nm uit een drukgevoede zescilinder-in-lijn is dan ook niets om je over te schamen. Een sprint naar de 100 km/u in 4,4 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 km/u zijn dat trouwens ook niet. Maar toen bracht BMW de M3 uit, die met zijn 480 tot 510 pk duidelijk een trapje hoger staat. Gelukkig zijn er tuningbedrijven zoals het Zwitserse Dähler Competition om daar een mouw aan te passen.
Gehomologeerd
Met het Stage 1-softwarepakket van Dähler levert de B58-zescilinder dan ook 442 pk en 630 Nm, een gezonde upgrade tegenover de standaardwaarden. Daarnaast is het ook mogelijk om de snelheidsbegrenzer te deactiveren en dus alle andere snelle Duitsers de loef af te steken op de Autobahn. Maar het beste nieuws is nog dat deze softwaretuning WLTP- en Euro 6d-goedgekeurd is, waardoor je geen problemen zal krijgen met de keuring.
Stage 2
Woon je ergens waar de technische regels niet zo streng zijn, dan heeft Dähler ook een niveau 2 voor de tuning van de BMW M340i, waarmee het vermogen klimt tot 475 pk en 680 Nm. Bijna exact de waarden van de BMW M3 en M4, dus, maar dan voor een lager prijskaartje en met behoud van het comfort van de M340i. Om de auto ook wat auditief en visueel cachet te geven, biedt Dähler verder nog een uitlaatsysteem aan uit RVS, lichte 20-duims velgen, een spoilerlipje voor de voorbumper en andere zijspiegels en niergrilles. Later komt er ook nog een schroefset om de rijhoogte en het bochtengedrag naar wens te kunnen instellen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!