HWA mag 25 kaarsjes uitblazen en wil een rode kers op de verjaardagstaart. En dat doen ze door een restomod te ontwikkelen van de Mercedes 190 E 2.5-16 Evo 2, een auto die destijds ontwikkeld werd als homologatiemodel voor de DTM-racerij. De productie bleef steken op 502 stuks, vandaag gegeerde exemplaren die momenteel van eigenaar verwisselen voor 500.000 euro en meer. Maar de HWA Evolution, zoals de restomod zal gaan heten, legt de lat nog wat hoger.
LEES OOK Prodrive doet Subaru 22B herleven
Geen viercilinder
HWA neemt een gewone Mercedes 190 E als basis voor deze Evo.Het koetswerk krijgt de aerodynamische aanpassingen van de 2.5-16 Evo 2 (en andere lichtblokken, jammer genoeg), maar voor het onderstel en de aandrijflijn wordt moderne technologie gebruikt. Geen atmosferische viercilindermotor, zoals dat destijds het geval was. Maar een door twee turbo's aangevuurde 3 liter-V6 (afkomstig uit de C43 van de vorige generatie), die zowat volledig achter de vooras zou liggen om de gewichtsverdeling te optimaliseren. De motor is 450 pk en 550 Nm sterk, al kan je ook opteren voor een 500 pk sterke specificatie van de V6-biturbo.
LEES OOK Kimera doet de Lancia Beta Montecarlo herleven
Prijs, oplage en leveringen
HWA plant een oplage van 100 stuks. Die kosten allemaal minstens 780.000 euro, behalve het allereerste exemplaar. Die HWA Evo met chassisnummer 000/100 wordt op 27 juli 2024 geveild door RM Sotheby’s en zou zijn vel een stuk duurder moeten verkopen. De koper krijgt immers een speciaal echtheidscertificaat, kopieën van de plannen en een geschiedenis van het hele bouwproces. De leveringen van de overige wagens staat op de planning voor 2025.
LEES OOK TWR doet XJS V12 herleven
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!