Hyundai's (en Zuid Korea's) eerste massaproductiewagen kwam er in 1974, al zou het nog tot 1976 duren tot de Pony op de markt kwam op de exportmarkten, opnieuw een primeur voor het merk. De Pony kwam er dankzij zes ingenieurs die overkwamen van British Leyland om de wagen te ontwikkelen, met verschillende viercilinders van Mitsubishi, een design van Giugiaro en nog wat losse stukken van de Ford Cortina.
Restomod
Nu, 45 jaar na de introductie van de Hyundai Pony, eert het Zuid-Koreaanse merk het fundament van zijn succes met een heuse restomod. De Hyundai Pony EV mag dienen als pronkstuk voor het 'Hyundai Motorstudio' in Busan, Zuid-Korea, en krijgt een retrolook doorspekt met moderne elementen. We zien ledlampen voor- en achteraan, met de signatuur van de Ioniq 5 voor de achterlichten.
Geen productieplannen
Binnenin zit echter de ware revolutie, want het hele dashboard ziet er futuristisch uit, maar met heel wat inspiratie uit het verleden. De tellers zien er bijvoorbeeld uit als nixiebuizen, een soort neonlampen die weer aan populariteit winnen. Over de aandrijflijn rept Hyundai geen woord, enkel dat het een elektrische auto is geworden. Als er al een echte elektromotor en accu in zitten, gokken we dat die op zijn minst deels zijn overgenomen van de Ioniq 5. Productieplannen voor de Hyundai Pony EV zijn er jammer genoeg niet.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!