Japanese Classics is een in het Amerikaanse Richmond, Virginia gebaseerde JDM-specialist die zich bezighoudt met de invoer en de verkoop van Japanse wagens. Zo af en toe steekt eigenaar Chris Bishop zelf de handen uit de mouwen. Zoals bij deze Datsun Sports 1600 uit 1966, die al sinds 2009 eigendom is van Bishop.
Chris Bishop van Japanese Classics wou niet zomaar een restomod op basis van zijn Datsun Sports 1600, maar eentje die trouw bleef aan het tijdsvak waarin de roadster het levenslicht zag. Dat betekent onder meer dat hij wegstuurt van drukvoeding, want van turbo's was in 1966 nog nauwelijks sprake. Van een showcar wilde Bishop evenmin weten, de restmod van zijn Datsun Sports 1600 moest betrouwbaar genoeg zijn om dagelijks te gebruiken.
Nissan Silvia
De keuze viel uiteindelijk op het Autech SR20DE-blok, een motor dat onder meer terug te vinden was in het vooronder van de Nissan Silvia S15. Het gaat om een atmosferische 2 liter-krachtbron die Japanese Classics zegende met een inlaat van Freed Engineering en met een uitlaatlaat die eindigt in een einddemper van Yoshimura. Deze vierpitter maakt de Datsun Sports 1600 dik 200 pk sterk.
Omdat ook de motorbaai het bekijken waard hoort te zijn, stak het team van Japanese Classics veel tijd in de vormgeving van het kleppendeksel. Het bestaande S15-exemplaar werd gecombineerd met dat van een Silvia S13, een operatie waarin liefst 40 werkuren gestoken werden. Maar het resultaat mag er zijn.
Gele koplamp
Chris Bishop transformeerde zijn Datsun Sports 1600 naar het voorbeeld een racewagen uit de sixties, maar de afwerking is die van een hedendaagse luxelimousine. De Japanse roadster combineert een kleine voorruit met een verlaagse voorzijde, getooid met een specifieke spoiler die de geringe afstand tussen de neus en het asfalt verder verkleint.
Het koetswerk van de Datsun Sports 1600 in een door Japanese Classics gekozen groentint, een kleur die mooi past bij de competitievelgen van Work Wheels Equip 40. Het opmerkelijkst is evenwel de gele koplamp aan de linkerzijde van de restomodcreatie. Een designdetail waaraan je deze roadster meteen moet herkennen, aldus Chris Bishop.
Nismo
Net zoals bij het koetswerk wil ook het interieur een functionele uitstraling combineren met een racy look en een premium afwerking. De binnenkant van de deuren zijn opnieuw bekleed met leder, terwijl de Datsun Sports 1600 van Japanese Classics ook nieuwe sportstoelen krijgt. Het gaat om zetels die geïnspireerd zin door de Nismo-kuipjes uit de jaren 80. De tellers op het dashboard zijn origineel gebleven, maar kregen wel een restauratie van Globel Tech Instruments. Die zorgden er onder meer voor dat de wijzertjes netjes afficheren wat de nieuwe krachtbron klaarmaakt.
Om de dagelijkse inzetbaarheid van de Datsun Sports 1600 te verhogen, kan je het kleine voorruitje eenvoudig vervangen door het originele exemplaar. En dat zorgt niet alleen voor wat meer bescherming, maar ook geeft je ook de mogelijkheid een dakconstructie te installeren die je toelaat de restomod door weer en wind te sturen. Het gaat om een eenmalig project van Japanese Classics, al sluiten Bishop en de zijnen niet uit dat er nog gelijkaardige projecten zullen volgen in de nabije toekomst.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!