De nieuwe Land Rover Defender wordt binnenkort ook beschikbaar met een plug-inhybride aandrijfgeheel, maar van een 100% elektrisch aangedreven variant is vooralsnog geen sprake. Tenzij je voor een oude Defender gaat, want de jongens van EDC ruilen de klassieke verbrandingsmotor voor een elektromodule van Tesla. Het gaat om twee elektromotoren en een batterijpakket van 100 kWh, zoals we die kennen uit de Model S en de Model X.
Rijbereik en prestaties
De slechte aerodynamica en het hoge gewicht van de Defender doen het rijbereik weinig deugd. Op een volle lading geraak je niet meer dan 300 kilometer ver. Toch even oppassen wanneer je een shortcut door de wildernis of de woestijn plant. De elektrische aandrijflijn maakt de Land Rover wel een stuk sneller, toch bij het acceleren. Aan 5,5 seconden heeft deze door ECD aangepakte terreinwagen genoeg om van 0 naar 100 km/u te sprinten. Niet Cheetah-snel, maar meer dan snel genoeg om het gros van de leasewagens voor te blijven bij een stoplichtsprintje.
Aangezien er flink wat manuren steken in de installatie van de elektromotor en het batterijpakket, neemt ECD in een moeite ook het koetswerk en het interieur van de Land Rover onder handen. Let op de extra verstevigingswerken aan de matkleurige buitenkant, op off-roadelementen zoals de winch en op de met Goodrich-rubber omgorde Kahn-velgen. De binnenkant baadt in extra luxe, al vallen vooral de vier netjes in het leer gestoken en met rode stiksel afgewerkte kuipstoelen op. Je moet iets doen om die heftige elektroversnelling te counteren, natuurlijk.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!