De Lorinser Easybrid is een hybride module die is ontwikkeld om achteraf te worden ingebouwd. Het systeem heeft als enige beperking dat het enkel geschikt is voor modellen met trommelremmen achteraan. In de praktijk zijn dat (veelzijdige) stadsauto's. Rond de trommels worden de wielnaafmotoren van 15 kW (20 pk) het stuk ingebouwd, zodat de auto in totaal 41 pk (30 kW) extra heeft. De lithium-ionbatterij wordt in de ruimte van het reservewiel gemonteerd of onder de auto en wordt niet alleen tijdens het afremmen opgeladen, maar kan ook aan de stekker op kracht worden gebracht. Daardoor kan hij in volledig elektrische modus tot 30 kilometer ver geraken. Maar uiteraard kunnen de elektromotor en de verbrandingsmotor worden gecombineerd voor extra pittige acceleraties in combinatie met een lager verbruik.
De hybride module werkt net zo graag samen met benzine- als met dieselmotoren. Lorinser herprogrammeert bij inbouw van het systeem ook het motormanagement en de sturing van de eventuele gerobotiseerde versnellingsbak. Het is voorgesteld op een Smart Fortwo, maar het bedrijf werkt aan oplossingen voor de Fiat 500, Renault Twingo en Volkswagen Polo. De inbouw blijft vrij duur (5.000 euro), maar Lorinser hoopt dat overheidsinstanties met subsidies over de brug zullen komen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!