In de Volkswagen-pikorde moet de Audi RS-Q8 zowel de Porsche Cayenne Coupé GT als de Lamborghini Urus laten voorgaan. Tenzij je Manhart Performance inschakelt. De Duitse tuner verandert de Audi RS-Q8 immers in deze RQ900, een SUV die van niemand lessen hoeft te krijgen. Maar je moet wel met de goudzwarte uitmonstering en de brutale koetswerkmodificaties kunnen leven.
>> Lees ook: blogtest van de Audi RS-Q8 Quattro - Review 2020
De Audi RS-Q8 kan je bezwaarlijk een muurbloempje noemen, maar tegenover een Lamborghini Urus houdt de Duitse SUV het nog enigszins ingetogen. Dat is niet langer het geval voor de Manhart RQ900, die een vat vol spoilers gevallen lijkt. De veranderingen aan het interieur beperken zich tot een nieuwe lederlaag en speciale vloermatten.
Lager en krachtiger
De Manhart RQ900 staat op een met 40 millimeter verlaagd sportonderstel, de gigantische 24-duimsvelgen vullen zich met aangepaste remmen. En dat is nodig, toch als je het extra prestatiepotentieel van de V8-biturbo de baas hoopt te blijven. Aanpassingen aan onder meer de turbo's, het inlaatsysteem en het motormanagement zorgen ervoor dat het vermogen opgekrikt wordt van 600 naar 918 pk. Het maximumkoppel van de Manhart RQ900 bedraagt liefst 1.180 Nm, een winst van bijna 400 Nm in vergelijiking met de Audi RS-Q8.
Natuurlijk maken die modificaties de Audi RS-Q8 nog sneller. De Manhart RQ900 sprint in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 305 km/u. Het brandstofverbruik? Ergens tussen bedroevend en schandalig...
View this post on Instagram
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!