Het ontbreekt de nieuwe Opel Astra niet echt aan persoonlijkheid, maar volgens sommigen mist hij originaliteit in vergelijking met zijn neefjes, de Peugeot 308 en de DS 4, en lijkt zijn carrosserie wat te veel op die van een zekere VW Golf. Een standpunt dat klaarblijkelijk wordt gedeeld door tuner Irmscher, die zich over Opels nieuwste compacte middenklasser heeft gebogen en er een vleugje sportiviteit en agressiviteit aan gaf door zijn koetswerk wat te bodybuilden. Maar het blijft bij een louter esthetische transformatie.
>> Lees onze Eerste Test van de nieuwe Opel Astra
Alleen het uiterlijk
Irmscher heeft dus de nieuwe Opel Astra aangepakt en biedt een volledige koetswerkkit om de Duitse compacte middenklasser, die er in de ogen van sommigen wat te timide uitziet, wat meer ‘body’ te geven. Natuurlijk is de Astra af fabriek te krijgen in de meer dynamische GS Line-uitvoering, maar daar kon gerust nog wel een schepje bovenop! Dus ontwierp Irmscher een complete, maar – voorlopig? – niet te extreme bodykit om de Astra een plek te geven tussen de bad boys van zijn segment.
De kit omvat een uitgesproken splitter onder de voorbumper, nieuwe zijschorten, een grotere dakspoiler en een achterbumper met diffusor. Een klassieke cocktail met her en der rode accenten. Je kunt trouwens kiezen voor een koetswerk in twee kleuren, waarbij de motorkap, de voorruitstijlen en het dak zijn uitgevoerd in een contrasterende kleur, afgeboord met een rood biesje. De uiterlijke modificaties omvatten ook speciale wielen. Klanten kunnen kiezen uit drie verschillende modellen: 'Cosmo Star', 'High Star' en 'Turbo Star'. De eerste twee zijn verkrijgbaar in 19 duim, terwijl de derde optie beperkt is tot 18 duim. De banden hebben echter in alle drie de gevallen maat 225/45. Tenslotte wordt de ophanging met 3 cm verlaagd.
Het interieur krijgt ook wat speciale aandacht, te beginnen met deurdrempels in roestvrij staal, speciale vloermatten en een specifieke lederen stoelbekleding. Er is echter geen sprake van mechanische verbeteringen, zodat de esthetische wijzigingen beschikbaar zullen zijn voor alle motorversies, inclusief de toekomstige volledig elektrische Astra-e die naar verwachting in 2023 zijn opwachting zal maken. Irmscher heeft niet bevestigd of het een soortgelijke kit zal ontwikkelen voor de breakversie Sports Tourer.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!