Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Tuning / Porsche recycleert: 911 '996' Carrera wordt Classic Club Coupé

Geschreven door Kevin Kersemans op 24-03-2022

De Sonderwunsch-afdeling van Porsche heeft een 911 Carrera uit 1998 opnieuw opgebouwd met onderdelen van een GT3. Voor de look werd inspiratie gezocht bij de Carrera RS uit de jaren 70 en de Sport Classic uit 2009. Het resultaat is de Classic Club Coupé.

Vorig jaar blies Porsche zijn Sonderwunsch-afdeling nieuw leven in. Met dat programma, waar zowel Porsche Exclusiv Manufaktur en Porsche Classic aan meewerken, kun je een nieuwe of klassieke Porsche volledig op maat laten maken.

Na een 911 GT3 die geïnspireerd was op de 956 die in 1985 de 24 Uur van Le Mans won, gevolgd door een 911 S 2.4 Targa uit 1972 die tot in de puntjes werd gerestaureerd ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van Porsche Design, leverde de Sonderwunsch-afdeling nu deze Classic Club Coupé.

Geslaagde restomod

Als basis voor de Classic Club Coupé diende een afgeleefde 911 Carrera uit 1998. Een '996' dus, met zijn droevig ogende koplampen misschien wel de minst populaire generatie van het icoon uit Zuffenhausen. Belangrijk verschil met de hierboven genoemde 911 S 2.4 Targa uit 1972 is dat het hier niet gewoon om een restauratie gaat, maar om een restomod.

De donorauto werd immers volledig opnieuw opgebouwd met het ophanging, de remmen en de motor van een 996.2 GT3. In plaats van 300 pk uit de originele atmosferische flat six van 3,4 liter pakt de Classic Club Coupé dus uit met 381 pk uit een 3.6.

Uniek exemplaar

Voor de look werd inspiratie gezocht bij de 911 Sport Classic uit 2009, die op zijn beurt geïnspireerd was op de de Carrera RS uit de jaren 70. Van die laatste neemt hij de iconische ducktailspoiler over, terwijl hij net als de Sport Classic een 'double bubble'-dak kreeg. Uiteraard mochten ook de beroemde Fuchs-velgen niet ontbreken, al zijn die in dit geval wel 18 duim groot.

Het koetswerk is gespoten in Sport-metaalgrijs en voorzien van racing stripes. Daarnaast werd de Classic Club Coupé ook bedacht met wat moderne snufjes, zoals Android Auto en Apple CarPlay. Voor het interieur werd het vertrouwde ruitjesmotief gecombineerd met Classic Club Coupé-opschriften.

Hoeveel de ombouw tot Classic Club Coupé gekost heeft, is niet bekend, maar in ieder geval gaat het om een uniek exemplaar. Gelukkig hebben we wel de plaatjes om mee te genieten. De opdrachtgever was de voorzitter van de Porsche Club of America.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten