Het vanuit Californië opererende Rezvani heeft een Retro-afdeling uit de grond gestampt, bedoeld voor de creatie van restomods. En die nieuwe divisie start zijn werkzaamheden met de RR1, een op de Porsche 911 van de 992-generatie gebaseerde sportwagen die zich laat inspireren door de 935 K waarmee het Duitse Kremer Racing in de jaren 70 opzien baarde.
Ze benaderen het restomodconcept dus net iets anders, want in plaats van een oude knar te moderniseren, dompelen ze een gloednieuwe sportwagen in een nostalgisch badje. Rezvani Retro plant 50 exemplaren van de RR1, een conversie waarvoor ze (omgerekend) ongeveer 140.000 euro vragen - dat is dus zonder de Porsche 911 die als donorwagen fungeert. Opgepast: dat is een gereduceerde prijs voor de snelle beslissers, want enkel geldig voor de eerste 5 exemplaren van de Rezvani RR1.
Van krachtig tot krachtiger
Aan de basis van de Porsche 911 raakt Rezvani nauwelijks, maar het koetswerk krijgt wel een heleboel uit carbon opgetrokken panelen opgekleefd. De voorzijde verliest zijn kikkeroogjes, in de plaats komen door de elektrische Taycan geïnspireerde kijkers. De achterzijde wordt intussen gedomineerd door een lange overhang met een enorme vleugel, die knipoogt naar het spoilerwerk van de Porsche 935 K van Kremer Racing.
Rezvani plant drie varianten van de RR1: de op de Carrera S gebaseerde 550, de op de GT3 (RS) gebaseerde 565 en de op de Turbo (S) gebaseerde 750. En je raad het nooit, maar die cijfers staan voor het beschikbare motorvermogen. Om die extra peper de baas te blijven, profiteert het chassis van Öhlins TTX-Pro-schokdempers. Let ook op de heerlijke aerovelgen en op de optionele Martini-bestickering. Als je het doet, doe je het beter goed...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!