Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Toyota doet Celica GT-Four herleven met deze GR86 Rally Legacy

Geschreven door Frédéric Kevers op 05-11-2024

Op de SEMA-beurs in Las Vegas stelt Toyota Gazoo Racing de GR86 Rally Legacy voor, die zich presenteert als de hedendaagse erfgenaam van de Celica GT-Four waarmee de Japanners destijds actief waren in het Wereldkampioenschap Rally. En de aanpassingen gaan verder dan de stickers alleen...

Met de GR86 Rally Legacy knipoogt Toyota naar de Celica GT-Four waarmee de Japanse constructeur destijds hoge ogen gooide in het Wereldkampioenschap Rally. Zowel Carlos Sainz (in 1990 met de ST165 en in 1992 met de ST185) als Juha Kankkunen (in 1993 met de ST185) en Didier Auriol (in 1994 met de ST185) werden WRC-kampioen aan het stuur van een Toyota Celica GT-Four. En hadden ze de illegale turbo op de ST205-generatie niet gevonden, dan hadden er wellicht nog titels ingezeten.

2024 Toyota GR86 Rally Legacy Concept - SEMA Show 2024

De op de SEMA-beurs in Las Vegas voorgestelde Toyota GR86 Rally Legacy combineert de typerende Castrol-kleuren van het fabrieksteam met de kenmerkende achterspoiler van de Celica GT-Four. Let ook op de stofflappen achter de wielen, de verstralers op de neus en de piepkleine achteruitkijkspiegels. Zoals het een echte rallywagen betaamt, doet deze GR86 het bovendien met een gestript interieur dat een FIA-gekeurde brandblusinstallatie paart aan de in competitie verplichte rolbeugel.

Turbo én vierwielwaandrijving

Maar de Toyota GR86 Rally Legacy wordt nog leuker als je ook onder de motorkap kijkt. De atmosferische 2,4 liter-boxermotor van productieversie gaat immers op de schop en wordt vervangen door de drukgevoede driepitter die in de GR Yaris en de GR Corolla ligt. Het 1,6 liter-turboblokje is goed voor een piekvermogen van 300 pk en ontwikkelt een maximumkoppel van 370 Nm. Die power wordt bovendien op alle vier de wielen gezet.

2024 Toyota GR86 Rally Legacy Concept - SEMA Show 2024

Die orgaantransplantatie was minder evident dan je zou denken, want de ingenieurs van Toyota Gazoo Racing zagen zich genoodzaakt om het hele chassis aan te passen. Naast specifieke subframes en van de GR Corolla overgenomen ophangingsonderdelen hebben we het dan ook over een herlegde uitlaatlijn, met dempers die centraal uit de achterbumper komen kijken. Hoewel er geruchten de ronde doen dat Toyota deze aandrijfconfiguratie zou gebruiken voor de opvolger van de GR86, blijft de Rally Legacy beperkt tot dit ene exemplaar. En jawel, dat vinden we jammer.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten