In combinatie met de luchtvering en het Audi Drive Select-systeem van de A8, moet de vooruitziende actieve ophanging een ononderbroken comfortniveau behouden, ongeacht de staat van de weg. Elektromechanische actuatoren passen de ophanging continu aan, met slechts een vertraging van 0,5 s. Ze duwen of trekken aan elk afzonderlijk wiel om de rijhoogte te beheren. Ze hebben een marge van 85 mm tegenover de middenpositie. De technologie werkt samen met een camera aan de voorkant. Die analyseert de weg om veranderingen in het wegdek, de bochten of kuilen te identificeren. Daardoor kan de software van tevoren reageren om stoten, rollen en schokken te voorkomen.
Het hangt er vanaf
De reacties van de auto zijn afhankelijk van de Audi Drive Select-instelling. In sportmodus gaat de A8 scherp door de bocht gaan. In snelle bochten weet hij laterale acceleraties van 1 g te verwerken met een koetswerkrol van maximaal 2 graden. In ‘Comfort Plus’ vermindert de vooruitziende ophanging de laterale krachten. Bij het ingaan van de bocht heft hij het koetswerk van de auto aan de buitenkant op terwijl hij de binnenkant laat zakken. Zo is er bijna geen rolbeweging meer. In rechte lijn kan de actieve ophanging ook de krachten op de inzittenden verminderen tijdens een versnelling of vertraging. De technologie kan ook de auto voorbereiden op een naderende impact, bijvoorbeeld door het koetswerk op te tillen om de fysieke gevolgen voor de inzittenden te minimaliseren. Deze optie van €6150 wordt aangeboden op de A8 met TFSI-motoren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!