Onder druk van de Europese CO2-regels besloot Audi in 2019 om hun sportieve S-modellen een dikke dieselmotor te geven, een strategische keuze die de Duitse constructeur moest helpen om het vooropgestelde vlootgemiddelde van 95 gram CO2 per kilometer te halen. Maar dat noopte Ingolstadt wel tot een wat gênante noodoplossing: de zogeheten Cold Exhaust Solution. Dat is mooie marketingtaal voor valse uitlaatpijpen.
LEES OOK Wanneer komt de nieuwe Audi A5 Cabrio?
Onder de achterbumper van de dieselende S-modellen vond je nog steeds twee dubbele einddempers, maar het waren niet meer dan sierpijpen. De echte uiltaat telde twee, links onderaan gemonteerde, wat weggemoffelde pijpjes. En daar bleek een logische reden voor: de overstap naar een dieselmotor bracht ook een flinke AdBlue-tank met zich mee, eentje die tot 22(!) liter groot is. Broodnodig in tijden van Euro 6d-TEMP en dergelijke. En er was maar één plek over voor die tank: de ruimte rechts achteraan, net waar de uitlaatlijn zou moeten zitten.
Het resultaat was gruwelijk. Dat vonden wij, maar ook een heleboel klanten. Dus dat gaat Audi niet meer doen, de door een verbrandingsmotor aangedreven modellen op het nieuwe PPC-platform krijgen echte uitlaatpijpen - zoals je bijvoorbeeld ziet op de nieuwe Audi S5 en S5 Avant. Toch tot 2033, want dan zou de Duitse constructeur helemaal elektrisch gaan.
Bekijk ook onze video van de nieuwe Audi A5
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!