De BYD Seal kreeg een technische en technologische update, waarmee hij scherper uit de hoek zou moeten kunnen komen tegen zijn Amerikaanse rivaal en een aantal recentere Chinese modellen.
De belangrijkste technische vernieuwing betreft de elektrische architectuur, die is opgewaardeerd van 400 naar 800 volt. Een verandering die het mogelijk maakt dunnere, en dus lichtere, bedrading te gebruiken. Ook het snelladen zou nu krachtiger moeten verlopen, al zwijgt BYD voorlopig over wat dan dat nieuwe maximale laadvermogen wel mag zijn. Het enige wat het pijs geeft, is dat een lading van 10% tot 80% nu in 25 minuten zou moeten zijn geklaard in plaats van 37 minuten op de 400 V versie.
Met die 800 volt-architectuur zou de Seal ook comfortabeler én strakker moeten rijden. De update zou het werkingsgebied van de adaptieve dempers namelijk vergroten.
Lees ook onze vergelijking tussen de BMW i4, de BYD Seal en de Tesla Model 3.
Nieuwe batterijen
Naast een performantere elektrische architectuur heeft BYD ook nieuwe batterijpakketten voorzien. Die hebben een capaciteit van respectievelijk 61,44 kWh en 80,64 kWh. Ter vergelijking: vandaag staat de Seal in de cataloog met een accu van 82,5 kWh. Volgens de Chinese CLTC-cyclus zou de actieradius met het grote pakket daarmee teruglopen van 696 tot 646 km. Bij ons blijven de waarden (voorlopig) ongewijzigd.
ADAS en LIDAR
Aan de 'koepel' net boven de voorruit kan je trouwens zien dat je met de nieuwe Seal vandoen hebt. Onder die bult schuilt een LIDAR die het arsenaal rijhulpsystemen (ADAS) komt aanvullen. Een toevoeging die de werking van de adaptieve cruisecontrol en de automatische parkeerfunctie zou moeten uitbreiden.
Binnenin onderscheidt de BYD Seal zich dan weer met nieuwe ventilatieopeningen die geïntegreerd zitten in een vlak paneel. De 'pianozwarte' inzetstukken maken plaats voor matgrijze kunststof, terwijl het stuur nu een volledig met (kunst)leder beklede naaf krijgt en een vlakke rand onderaan.
Prijs en levering
Hoewel deze vernieuwde BYD Seal meteen na zijn presentatie in China in de verkoop ging, weten we nog niet wanneer hij ook Europa, en dus in België, aan zal doen. Net zomin we weten of er iets zal veranderen aan de prijs. Vandaag staat de achterwielaangedreven BYD Seal in de showroom vanaf €46.990, de tweemotorige en dus vierwielaangedreven versie kost €51.990.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!