Terwijl de Dacia Duster bij zijn vernieuwing op bijna elk vlak evolueerde, zagen we onder de motorkap nog altijd dezelfde ‘oude’ mechaniek. Zo keerde bij de diesels de oude getrouwe 1.5 dCi terug, met 90 en 110 pk. Niet voor lang, want Dacia zal deze blokken vervangen door een nieuwe 1.5 Blue dCi. Deze motor is uitgerust met een SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) die via AdBlue de uitstoot van stikstofoxiden beter regelt. Ook komt er een nieuwe lucht-waterwisselaar, verhoogde de injectiedruk (2.000 bar) en veranderden de verhoudingen van de versnellingsbak. Tegelijk winnen beide versies 5 pk, waardoor ze nu 1.5 Blue dCi 95 en 115 heten. De minst krachtige variant won ook 30 Nm koppel en haalt nu 240 Nm bij 1.750 o/m. In beide gevallen wordt de Duster een seconde sneller in de oefening van 0 naar 100 km/u.
De exacte CO2-uitstoot van de nieuwe motor is nog niet definitief, maar Dacia spreekt voorlopig over 115 g/km. In Frankrijk zijn beide motoren al beschikbaar en kosten ze 150 euro meer dan de vorige motoren. Ook in België is de komst van de twee 1.5 Blue dCi’s voorzien. De lanceringsdatum en prijzen liggen echter nog niet vast.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!