- Score redactie 13.90 /20
De recente geschiedenis van Dacia, sinds het volledig werd overgenomen door Renault, leest als een waar succesverhaal, en de relatief vroege introductie van de Duster – nog voor cross-overs allerhande de klassieke modellen in alle segmenten begonnen te verdringen – is daar zeker niet vreemd aan. Als betaalbare SUV voor de gewone man zou je hem kunnen beschouwen als de moderne spirituele opvolger van de Lada Niva, die ondertussen een heuse cultstatus heeft verworven. Sinds zijn introductie in 2010 en zeker na zijn facelift eind 2013 is ook de Duster namelijk uitgegroeid tot een waar icoon, en zelfs met de nieuwe generatie in het vooruitzicht bleef de vraag naar het ‘oude’ model het afgelopen jaar stabiel. In die mate dat de Duster Dacia hielp om 2017 af te sluiten met een recordverkoop voor het merk – tegen eind oktober had de Roemeense constructeur alleen al in Europa 384.414 auto’s verkocht, maar liefst 10,8 procent meer dan in dezelfde periode het jaar voordien. Dat belooft voor de toekomst, nu de nieuwe generatie van de succesvolle Duster aantreedt: nog altijd zonder kapsones, maar met een opgefriste, maar nog even robuuste look en een verbeterde kwaliteitsindruk.
- Geslaagde nieuwe look
- Nog altijd onklopbare prijzen
- Degelijk weggedrag, rijcomfort
- Combinatie motor-EDC
- Uitrustingsmogelijkheden t.o.v. voorganger
- Geluiddemping t.o.v. voorganger
- Verhouding prestaties-verbruik
- Krasgevoelige interieurkunststoffen
- Nukkige ontgrendeling tankklepje
- ‘Luchtuitlaten' op voorvleugels wat over the top
- Nog enkele lowcost-kenmerken
- 4WD en EDC niet combineerbaar
In dit artikel : Dacia, Dacia Duster
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!