Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Dacia Duster 1.5 dCi 110 A : Icoon in het nieuw

In het kort

  • Rijdynamiek

    De Duster is misschien niet de meest dynamische SUV, maar zijn weggedrag is wel gezond en voorspelbaar en hij is zeker niet saai om mee te rijden. De pure prestaties zijn relatief bescheiden (daarvoor kies je beter de 1.2 TCe), maar je kunt vlot mee met het verkeer en de 1.5 dCi 110 wordt goed bijgestaan door de uitstekende (optionele) gerobotiseerde versnellingsbak EDC. Die laatste kan wel niet gecombineerd worden met vierwielaandrijving: het is het één of het ander.

  • Veiligheid

    De Duster kreeg maar drie EuroNCAP-sterren, maar dat komt vooral doordat hij niet voorzien kan worden van de allerlaatste snufjes zoals een automatische noodremfunctie met voetgangerdetectie. Een dodehoekcontrole kan hij wel voor het eerst krijgen, al heeft enkel de topversie Prestige er (standaard) recht op. Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes op de buitenste achterste plaatsen zijn standaard op alle versies, evenals de zes obligate airbags.

  • Comfort

    Ondanks zijn eenvoudige architectuur kan de Duster prat gaan op een opmerkelijk ophangingscomfort, al gaat dat dan gepaard met (iets) meer rolbewegingen dan gemiddeld. Bovendien zitten de nieuwe stoelen goed en kan de rijhouding voldoende worden aangepast dankzij een stuurkolom die vanaf de Essential in de hoogte én de diepte verstelbaar is. Verder is Dacia’s SUV ook veel stiller geworden. De Prestige kun je als optie bestellen met een automatische airco.

  • Praktische kant

    De moduleerbaarheid is vrij basic: een verschuifbare achterbank heeft de Duster niet, maar ze kan wel worden neergeklapt, waarna je tot 1.444 liter kunt laden. In de koffer zit je dan wel met een hoogteverschil met de neergeklapte rugleuning en de laaddrempel. De koffer is ook niet bijster goed afgewerkt, maar gezien de prijs mag dat niet verbazen. De Duster houdt het eenvoudig en besteedt in ieder geval meer aandacht aan ergonomie dan zijn voorganger.

  • Connectiviteit

    Het infotainmentsysteem Media-Nav (standaard op de Prestige), is eenvoudig te gebruiken en doet zijn werk naar behoren. De graphics zijn niet al te hoogstaand en functies als Apple CarPlay of Android Auto zijn er niet, maar het systeem is vlot te bedienen en de bluetoothverbinding werkt goed. Een draaiknop voor het volume was handiger geweest, maar je kunt ook de bedieningssatelliet achter het stuur gebruiken. Het scherm staat hoger opgesteld dan vroeger en dus beter in het zicht.

  • Budget

    De Duster laat zich niet van zijn stuk brengen door zijn succes en blijft democratisch geprijsd. Onze testauto met zowat alle toeters en bellen kostte geen 21.000 euro, terwijl de 1.6 Access zelfs net onder de 12.000 euro blijft. De garantie bedraagt drie jaar, nog altijd een jaar meer dan bij sommige Europese mainstream-merken. Het is alleen jammer dat onze 1.5 dCi 110 niet wat zuiniger uit de hoek kwam, terwijl in Vlaanderen de BIV voor deze versie aan de hoge kant is.

Dacia Duster 1.5 dCi 110 A : Icoon in het nieuw
Conclusie / Dacia Duster 1.5 dCi 110 A : Icoon in het nieuw

Onder zijn nieuwe kleedje blijft de Duster trouw aan de waarden van het origineel, terwijl hij op verschillende vlakken vooruitgang boekte. Qua veiligheid hinkt hij misschien nog lichtjes achterop, onder andere doordat hij geen automatische noodremfunctie met voetgangerdetectie kan krijgen, en logischerwijs past hij ook voor snufjes als een volledig digitaal dashboard of een gemotoriseerde achterklep (die je al bij al kunt onderbrengen onder de noemer ‘overbodige uitrusting’). Maar voor de rest moet hij eigenlijk nog maar weinig missen. Oké, sommige zaken zijn misschien nog altijd wat minder verfijnd dan bij de concurrentie en het verbruik zou iets lager mogen zijn, maar dat alles wordt volledig gerechtvaardigd door het prijsverschil. Wat het rijden zelf betreft, kan de Duster zelfs een uitstekende verhouding comfort-weggedrag voorleggen. We zien dan ook geen reden waarom deze budget-SUV zijn succesverhaal niet zou verderzetten.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker