De elektrische Mazda MX-30 Skyactiv-E beschikt over een accupakket met een capaciteit van slechts 35,5 kWh, waardoor het rijbereik beperkt blijft tot een 170 kilometer. Bovendien kan je die batterijen laden aan maximaal 50 kW, waardoor die regelmatige laadbeurten ook een heleboel tijd kosten. En dat zorgt ervoor dat de nochtans leuk vormgegeven en aangenaam rijdende Mazda MX-30 moeilijk kopers vindt.
LEES OOK Mazda op het Autosalon van Brussel (Paleis 6)
Daar heeft Mazda nu iets op gevonden. De Japanners weigeren de MX-30 te zegenen met een grotere batterij, omdat een performanter accupakket de prijs van de compacte SUV flink zou opdrijven. Daarom gaan ze voor een plug-inhybride aandrijving. Geen parallel systeem, zoals bij het merendeel van de concurrentie. Maar een seriële oplossing, waarbij een compacte wankelmotor als range extender fungeert.
Wat is het rijbereik van de Mazda MX-30 R-EV?
Mazda en de wankelmotor, dat waren twee handen op een buik. De comeback van dergelijke rotatiekrachtbron zal veel fans dan ook plezier doen, zelfs al gaat het om een slechts 75 pk en maar 116 Nm sterk, direct ingespoten 0,8 liter-blokje met enkele rotor dat dienstdoet als stroomgenerator.
Het plug-inhybride aandrijfgeheel van de Mazda MX-30 R-EV combineert die range extender met een elektromotor van 170 pk (en 260 Nm) en met een batterijpakket van 17,8 kWh. Het elektrische rijbereik bedraagt 85 kilometer.
De 4,4 meter lange en 1.778 kilogram zware SUV sprint in 9,1 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 140 km/u. De prestaties van de R-EV zijn zowat identiek aan die van de 100% elektrische Mazda MX-30, maar je hebt nu wel de optie om te kiezen tussen de aandrijfmodi Normal, EV en Charge.
In dat laatste geval kan je instellen hoeveel batterijcapaciteit je wil behouden. De MX-30 R-EV heeft een gemiddeld benzineverbruik van 1 liter per 100 km, het CO2-equivalent van 21 g/km.
Laadcapaciteiten Mazda MX-30 R-EV?
De MX-30 e-Skyactiv R-EV is compatibel met eenfasige en driefasige wisselstroomladers (AC), alsook met snelladers op gelijkstroom (DC). Bovendien kan hij zowel Type 2- als CCS-aansluitingen gebruiken, om zo een maximale compatibiliteit met laadlocaties te verzekeren.
De MX-30 e-Skyactiv R-EV kan als stroombron fungeren voor V2L-toepassingen. Die vehicle-to-loadfunctie stelt gebruikers in staat om elektrische toestellen en systemen tot 1.500 watt van stroom te voorzien via het stopcontact in de bagageruimte.
Speciale versie Mazda MX-30 R-EV "Edition R"
De uiterlijke verschillen tussen de Mazda MX-30 Electric en de MX-30 R-EV blijven beperkt. De plug-inhybrideversie met range extender draagt een specifiek logo in de vorm van een rotor. Verder noteren we andere, zwartkleurige 18-duimvelgen, die minder wegen en een lagere luchtweerstand beloven.
LEES OOK Alle premières op het Autosalon van Brussel (2023)
Om de comeback van de wankelmotor te vieren, debuteert de Mazda MX-30 R-EV als Edition R – met de R van Return. Die speciale introductieversie herken je aan de koetswerkkleur Maroon Rouge Metallic, die in 2020 ook werd gebruikt voor de speciale reeks "100th Anniversary".
Dat Maroon Rouge wordt gebruikt als accentkleur voor het dak en wordt gecombineerd met een zwarte basistint voor de rest van het koetswerk. Ook het zwarte interieur van de Edition R krijgt specifieke designdetails die naar de wankelmotor verwijzen.
Belgische prijs Mazda MX-30 R-EV
De Belgische invoerder van Mazda verwacht veel van de MX-30 R-EV. En dat merk je ook aan de prijszetting, want de plug-inhybride variant met wankelmotor kost precies evenveel als de 100% elektrische versie van de crossover. Momenteel hebben we het dan over een instapprijs van 37.070 euro.
OVERZICHT Zoveel kost de Mazda MX-30 R-EV in België
De beperkte reeks Edition R van Mazda MX-30 R-EV is een stuk duurder en wordt verkocht aan 44.070 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!