De Peugeot e-208 krijgt een technische update voor 2023. De stadsauto erft het elektrische aandrijfgeheel van de vernieuwde DS 3 E-Tense. Daarmee stijgen zijn vermogen en koppel tot 156 pk (115 kW) (+20 pk of 15 kW) en 260 Nm. De motor wordt gevoed door een batterij van 400 volt met een capaciteit van 51 kWh (48,1 kWh nuttig).
Peugeot claimt een actieradius van 400 km in de WLTP-cyclus (38 km meer dan voordien). Dat komt overeen met een zeer laag gemiddeld verbruik voor een elektrische auto: 12 kWh/100 km. Op de snelweg zal dat ongetwijfeld hoger zijn, maar een ontdubbelingsverhouding in de reductiebak moet de actieradius op lange (snelweg)ritten vergroten. Ook de nieuwe Peugeot E-308 is opvallend zuinig.
Warmtepomp
De vernieuwde e-208 dankt zijn lager verbruik ook aan de standaardinstallatie van een warmtepomp voor de airconditioning, gekoppeld aan een vochtigheidssensor bovenaan op de voorruit. Bovendien is de Peugeot uitgerust met 16-duimbanden van de klasse ‘A+’ die het energieverlies door wrijving beperken. Een ‘Brake’-modus verhoogt de energierecuperatie zodat de bestuurder maar weinig het rempedaal moet gebruiken.
De standaard AC-lader heeft een vermogen van 7,4 kW, maar als optie kan dat worden verhoogd tot 11 kW. Aan een DC-snellader kan de vernieuwde e-208 laden tot 100 kW. Dat is voldoende om de batterij in 25 minuten van 0% tot 80% op te laden (in theorie).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!