Sinds 1997 onderwerpt de onafhankelijke organisatie EuroNCAP (of European New Car Assessment Programme) de modellen van de populairste autosegmenten aan gestandaardiseerde crashtests. Op basis van de testresultaten worden de auto's beoordeeld op hun veiligheid en krijgen ze een quotering (van 0 tot 5 sterren). Dit resulteerde al snel in een sterrenslag tussen de constructeurs om hun EuroNCAP-scores als marketingwapen te gebruiken. Zo wist Renault zijn nieuwe Laguna in 2001 handig uit te spelen als de allereerste 'vijfsterrenauto' op de markt. Anderzijds zagen de Chinese constructeurs hun opmars in Europa gestuit door hun erbarmelijk slechte EuroNCAP-crashtestresultaten.
In de loop der jaren zijn de beoordelingscriteria van EuroNCAP flink geëvolueerd. Zo werd in 2003 al het aspect 'kindveiligheid' toegevoegd en vanaf 2008 voerden de testcentra van EuroNCAP hun eerste whiplashtests uit. Sinds 2009 worden de sterren toegekend volgens een volledig nieuwe berekeningsmethode die met name rekening houdt met elektronische rijhulpsystemen, en in 2011 werden de frontale en zijdelingse crashtests aangevuld met een stabiliteitscontrole- of ESP-test.
Tegen 2014 wil EuroNCAP de aanwezigheid van een automatisch noodremsysteem opnemen in zijn veiligheidsbeoordeling. Deze geavanceerde rijhulpsystemen, die in 2010 op de automarkt verschenen, waarschuwen de bestuurder voor een obstakel en remmen de auto automatisch af (in bepaalde gevallen zelfs tot stilstand) als hij niet reageert. Naar aanleiding van zijn 15e verjaardag organiseerde EuroNCAP een internationaal persevenement in het Jubelpark te Brussel om een aantal zogeheten AEB-systemen (autonomous emergency braking) te demonsteren. Testrijder van dienst was onze landgenoot Jérôme d'Ambrosio, reserverijder bij Lotus F1.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!