Na een onderzoek van ongeveer vijftig ongevallen waarbij Tesla's met een geactiveerd Autopilot-systeem waren betrokken, heeft de NHTSA Tesla opgedragen wijzigingen aan te brengen aan zijn Autopilot-systeem om het effectiever en veiliger te maken. Althans, voor zijn voertuigen in de Verenigde Staten.
Volgens een woordvoerder van de NHTSA heeft het onderzoek immers aangetoond dat de maatregelen die Tesla heeft genomen om ervoor te zorgen dat bestuurders afdoende betrokken blijven bij de besturing van hun respectieve Models, ontoereikend waren en tot "voorspelbaar misbruik" konden leiden.
Big Brother
Het Autopilot-systeem vertrouwt uitsluitend op camera's en heeft geen sensoren, in tegenstelling tot andere autofabrikanten. Elon Musk rechtvaardigt deze keuze door te stellen dat mensen hun ogen en hersenen gebruiken om zich in hun omgeving te verplaatsen. Voor een auto zou dat niet anders moeten zijn, op voorwaarde dat de interactie tussen de camera's en de Autopilot-software optimaal is. Een 'relatie' waar Tesla's CEO vol vertrouwt op kunstmatige intelligentie om de werking van het Full Self-Driving Capability-systeem (de meest uitgebreide - en ook optionele - versie van het Autopilot) te verbeteren. Al wringt daar dus klaarblijkelijk het schoentje.
Wat betreft Tesla's met het Autopilot-systeem die in België zijn verkocht, we hebben contact opgenomen met Tesla en zij hebben bevestigd dat modellen die in Europa, en dus ook in België, zijn verkocht niet onder deze terugroepactie vallen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!