Vandaag zijn er in Vlaanderen 31 trajectcontroles, naast een mobiel systeem dat op de A12 wordt getest. Tegen de zomer van 2018 moet hun aantal toenemen tot 68, of 37 zones extra. Vandaag bevinden 27 van deze trajectcontroles zich op gewestwegen, de andere langs snelwegen. De 37 extra zones worden als volgt verdeeld: 34 op gewestwegen en 3 op snelwegen (zie de kaart hieronder). En daar houdt het niet bij op, want tegen het eind van het jaar moeten er in Vlaanderen 88 trajectcontroles actief zijn. Het doel is hun aantal te laten toenemen tot 300 tegen 2020, waarmee 50 tot 60 procent van het snelwegennet gedekt zou zijn. Bovendien wil minister van mobiliteit Ben Weyts de verouderde apparaten met analoge fototoestellen vervangen door digitale. Vlaanderen heeft trouwens de ambitie om zowat zijn hele grondgebied onder controle te brengen van dit soort systemen. Ook op nationaal vlak rekent de politie op een nieuw toestel zonder flits, de NK7…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!