Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / 4 EuroNCAP-sterren voor Audi TT, 3 voor Trafic en Vivaro

Geschreven door Olivier Duquesne op 27-02-2015

EuroNCAP heeft de Audi TT aan zijn crashtests onderworpen, met een nieuwe, frontale proef. De Duitse coupé scoort daarbij vier sterren op vijf. Hij haalde niet het maximum door zijn actieve veiligheid.

Sinds begin dit jaar zijn de criteria voor de botsproeven van het onafhankelijke EuroNCAP aangepast. Bovendien werd een extra proef toegevoegd: een frontale botsing met een volledige dekking. Het protocol vereist verder dat dummies van verschillende formaten worden gebruikt, en dat zowel voor- als achterin, om zowel mannelijke als vrouwelijke inzittenden te kunnen simuleren. De eerste modellen die volgens deze nieuwe regels zijn getest, zijn de tweeling Renault Trafic en Opel Vivaro, en de Audi TT Coupé. Die laatste haalt verrassend genoeg niet de maximumscore van vijf sterren, maar blijft steken op vier.

EuroNCAPs grootste bezwaar tegen de TT is dat hij geen automatische noodremhulp heeft. Daardoor scoort hij maar 64 procent in de categorie “rijhulpsystemen”. Voor de bescherming van volwassenen haalt de Audi wel een mooie 81 procent en voor die van kinderen, waarbij het stoeltje voorin werd geplaatst omdat de achterbank te krap was voor een kinderzitje, een voldoende 68 procent. Bij aanrijdingen met een voetganger springt de motorkap automatisch omhoog, wat een score van 82 procent oplevert.

Daarnaast testte EuroNCAP dus nog twee bestelwagens. De neven Opel Vivaro en Renault Trafic zijn identiek en halen dus dezelfde score van drie sterren. Voor de bescherming van volwassenen krijgen ze slechts 52 procent, vooral omdat de passagiersairbag niet standaard is in de bestelversie. Die van kinderen piekt daarentegen op 91 procent. Voetgangers maken zich beter uit de voeten, met een score van slechts 53 procent, zeker als ze met hun hoofd tegen de voorruitstijlen knallen. Voor de actieve veiligheid blijft de tweeling op 57 procent steken.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten