Sinds begin dit jaar zijn de criteria voor de botsproeven van het onafhankelijke EuroNCAP aangepast. Bovendien werd een extra proef toegevoegd: een frontale botsing met een volledige dekking. Het protocol vereist verder dat dummies van verschillende formaten worden gebruikt, en dat zowel voor- als achterin, om zowel mannelijke als vrouwelijke inzittenden te kunnen simuleren. De eerste modellen die volgens deze nieuwe regels zijn getest, zijn de tweeling Renault Trafic en Opel Vivaro, en de Audi TT Coupé. Die laatste haalt verrassend genoeg niet de maximumscore van vijf sterren, maar blijft steken op vier.
EuroNCAPs grootste bezwaar tegen de TT is dat hij geen automatische noodremhulp heeft. Daardoor scoort hij maar 64 procent in de categorie rijhulpsystemen. Voor de bescherming van volwassenen haalt de Audi wel een mooie 81 procent en voor die van kinderen, waarbij het stoeltje voorin werd geplaatst omdat de achterbank te krap was voor een kinderzitje, een voldoende 68 procent. Bij aanrijdingen met een voetganger springt de motorkap automatisch omhoog, wat een score van 82 procent oplevert.
Daarnaast testte EuroNCAP dus nog twee bestelwagens. De neven Opel Vivaro en Renault Trafic zijn identiek en halen dus dezelfde score van drie sterren. Voor de bescherming van volwassenen krijgen ze slechts 52 procent, vooral omdat de passagiersairbag niet standaard is in de bestelversie. Die van kinderen piekt daarentegen op 91 procent. Voetgangers maken zich beter uit de voeten, met een score van slechts 53 procent, zeker als ze met hun hoofd tegen de voorruitstijlen knallen. Voor de actieve veiligheid blijft de tweeling op 57 procent steken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!