Nokian, dat vroeger Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö en daarna Nokia heette, kwam op het idee om een band te creëren te is aangepast op rijden op besneeuwde wegen, smeltende sneeuw of glad asfalt. In 1934 vond het de weather tyre uit voor zware voertuigen. In 1936 lanceerde Nokian de Hakkapeliitta voor auto’s (genoemd naar de Finse cavalerie aan het hof van de Zweedse koning in de zeventiende eeuw). Het ging om de eerste winterband bestemd voor lichte voertuigen. Sindsdien is dit type voor miljoenen automobilisten een jaarlijkse gewoonte geworden in de winter.
Zuignappen, spijkers, lamellen
De Hakkapeliitta kreeg een loopvlak met relatief ruime dwarse patronen en stukken met zogenaamde zuignappen. Deze oplossing werd tot de jaren vijftig gebruikt. In de jaren zestig werd de spijkerband uitgevonden. De spijker verdwenen geleidelijk vanaf de jaren zeventig door nieuwe reglementen om de slijtage van de wegen te verminderen. Toen verschenen winterbanden met lamellen en nieuwe rubbermengelingen.
Monte Carlo
Nokian verwierf bekendheid in de jaren vijftig en zestig dankzij de rally van Monte Carlo. De ‘vliegende Finnen’ konden rekenen op de Hakkapeliitta Kometa-banden met studs tijdens specials met veel sneeuw en ijzel. Hun doeltreffendheid, vooral in de bergen, werd ook snel opgemerkt door veel andere rallyrijders.
Vandaag
De Hakkapeliitta-band bestaat vandaag nog altijd. 52 versies, al dan niet met spijkers, werden ontwikkeld in functie van de wegen en klimaatomstandigheden wereldwijd. Het gamma bestaat momenteel uit de Nokian Hakkapeliitta 8 met studs enerzijds en de Nokian Hakkapeliitta R2 en Nokian Hakkapeliitta R2 SUV zonder studs anderzijds. Die laatste twee hebben een lage rolweerstand om het verbruik te verminderen. Het Finse merk werkt ook aan banden met intrekbare spijkers.
Wetgeving
Winterbanden zijn democratisch geworden en veralgemeend. Ze werden ook comfortabeler. Hun gebruik is naargelang het seizoen verplicht in heel wat landen (sinds 1978 in Finland). In België nog altijd niet, hier worden ze alleen aanbevolen. Het aantal automobilisten dat winterbanden laat monteren, stijgt wel elk jaar. Er bestaan ook vierseizoensbanden, die stilaan doeltreffender worden ondanks het noodzakelijke compromis tussen doeltreffendheid in de winter, prestaties op het droge en weerstand tegen zomerse hitte.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!