De radars in Frankrijk hebben in juli hun werk gehad. De Franse autoriteiten hadden op voorhand verwittigd dat de vakantiegangers zich deze zomer mochten verwachten aan strenge controles van de politie en de gendarmerie. Toch lieten nog heel wat Belgen zich verrassen door het uitgebreide arsenaal aan radars dat de Franse arm der wet ter beschikking heeft. Ook ligt de ingebouwde tolerantie boven de snelheidslimiet lager dan bij ons, en de Franse wet heeft nog enkele bij ons onbekende subtiliteiten in petto. Het centrum dat de verkeersboetes verwerkt in Rennes moest dan ook overuren draaien om de toevloed aan boetes te kunnen opvangen.
Kampioenen met zware voet
95.000 Belgische bestuurders zijn in juli betrapt op overdreven snelheid, dat geeft een gemiddelde van iets meer dan 3.000 per dag. Ten opzichte van dezelfde periode werden 27 procent meer landgenoten geflitst onderweg omdat ze te gehaast waren om op hun vakantiebestemming te raken of terug te keren. Of simpelweg omdat ze niet wisten hoeveel de toegelaten snelheid bedroeg. Sinds het begin van het jaar flitsten de Franse ordediensten al 250.000 Belgen.
Zo snel mogelijk betalen
In de kranten van de Mediahuisgroep herinnert het ISBR er aan dat je de toegestuurde boete best zo snel mogelijk betaalt, om bijkomende kosten te vermijden. Wie zo betrapt werd terwijl hij 130 km/u reed op een plek waar slechts 110 km/u de norm was, moet zo ‘slechts’ 45 euro ophoesten wanneer hij binnen de 15 dagen betaalt. De eigenlijke boete bedraagt 90 euro, maar verhoogt na 45 dagen met 45 euro. Hierdoor betaal je dan voor dezelfde overtreding 135 euro. Frankrijk en België sloten akkoorden af waarbij de Franse overheid bij Belgen mag aankloppen met een boete wanneer ze in Frankrijk een overtreding begingen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!