Volgens een rapport van Telefonica was in 2014 slechts een derde van de auto’s geconnecteerd, maar tegen 2020 zou dat 90 procent moeten zijn. Bovendien zal de verwachte toename van het aantal zelfstandige auto’s met zich meebrengen dat steeds meer gegevens worden verzameld, vooral dan op het vlak van de geolokalisering. Het Amerikaanse bedrijf NetApp, dat is gespecialiseerd in het verzamelen en overdragen van gegevens, maakt van de gelegenheid gebruik om aan de alarmbel te trekken. “We moeten ernstig gaan nadenken hoe we deze gigantische markt van geconnecteerde en binnenkort ook zelfstandige auto’s gaan aanpakken. Waar we ons over moeten buigen? De enorme gegevensstroom die nodig is om deze voertuigen te controleren (…) en de real time-beschikbaarheid van die data”, zo waarschuwt Sven Schoenaerts, Managing Director Benelux bij NetApp.
Beschikbaarheid en bescherming van data
Net zoals de data die onze computers en smartphones verzamelen, zullen de gegevens die van onze geconnecteerde auto’s komen nuttig zijn voor heel wat onverdachte domeinen. Als leveranciers bijvoorbeeld weten wie rijdt, wat zijn of haar voorkeuren zijn, waar hij of zij naartoe gaat en hoe vaak, dan kunnen ze zich op een andere manier gaan bevoorraden en hun magazijnen efficiënter beheren. Alle gegevens die door de constructeurs worden verzameld, zouden naar derden kunnen worden doorgestuurd of zelfs worden ‘gehackt’. Bovendien beweert NetApp, dat zich uiteraard probeert te profileren als een ideale partner om er iets aan te doen, dat de massieve veralgemening van geconnecteerde auto’s zal maken dat we sterk geperfectioneerde technieken nodig zullen hebben om data te verzamelen, door te geven en te beveiligen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!