Volgens de editie juli 2023 van de Gids van de mobiliteit en de verkeersveiligheid zouden vorig jaar 4.800 mensen gewond zijn geraakt bij verkeersongevallen in het Brussels gewest. Dat zijn 18% meer slachtoffers dan in 2019 (vóór Covid). Het is zelfs de slechtste statistiek sinds 2010. Van alle slachtoffers in 2022 raakten er 205 ernstig gewond. En er vielen er 21 dodelijke te betreuren. Ook hier gaat het telkens om een toename. Enkel voor automobilisten zijn de cijfers stabiel. Autobestuurders en passagiers zijn dus het veiligst. De snelheidsbeperking van 30 km/u en de lichte daling van het autogebruik in het gewest hebben een beperkt effect, want de meeste ongevallen met letsel (75%) vinden plaats op "snelle" wegen, of wegen waar de snelheidsbeperking 50 km/u is gebleven. Wegen met een hoge verkeersdichtheid.
Nul verkeersdoden: erg veraf
Is het Good Move-beleid een mislukking als het gaat om verkeersveiligheid? Gebaseerd op de ronkende regeringsverklaringen van "nul doden" toen de snelheidslimiet van 30 km/u werd ingevoerd, ja. Er werden veiligere wegen beloofd, vooral voor zwakkere weggebruikers en fietsers in het bijzonder. Welnu, het waren juist de gebruikers van tweewielers die het meest werden getroffen door ongevallen in 2022. Er werden 1.086 gewonden geteld in 2022, tegenover 992 in 2021, 987 in 2020 en 905 in 2019. Tezelfdertijd is het gebruik van de fiets in 12 jaar tijd echter met 170% gestegen. In 2010 vielen er al 23 doden en ernstig gewonden onder de fietsers! Daarentegen is de situatie voor voetgangers verbeterd, met een daling van het aantal slachtoffers met 6%. Er is nog een fenomeen dat de cijfers heeft opgedreven: de trend van de elektrische steps. Die waren goed voor 688 ongevallen met letsel in 2022, tegenover 132 in 2019!
Doelstellingen
De Brusselse overheden houden vast aan hun doelstelling "nul doden of zwaargewonden tegen 2030". Het gewest richt zich in het bijzonder op de uitdaging die de elektrische steps vormen. Een operatie die al in de tweede helft van 2022 van start ging met nieuwe regels (snelheidsbeperking van 25 km/u, minimumleeftijd van 16 jaar, verbod om met zijn tweeën op een step te staan). We zullen uiteraard de conclusies van 2023 en 2024 moeten afwachten om te zien of er op het terrein enige verbetering is opgetreden.
Om de veiligheid van fietsers te verbeteren zullen de overheidsdiensten werken aan de infrastructuur, vooral op de 50 km/u-wegen en op de wegen waar verschillende ernstige ongevallen zijn gebeurd. Om ervoor te zorgen dat het Good Move-project en de Brusselse mobiliteit geen fiasco worden, is het essentieel om prioriteit te geven aan wegen en infrastructuur die de verschillende gebruikers van elkaar scheiden. Zowel voor verplaatsingen met de auto als met andere – individuele of openbare – vervoersmiddelen. En pas in 2030 zullen we echt kunnen spreken van een mislukking of niet. Maar zonder de toekomst te kunnen voorspellen lijkt het moeilijk om de utopie van "nul doden of zwaargewonden" te bereiken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!