Voor 8 Europese landen moet de verkeersveiligheid een absolute prioriteit worden van de Europese Commissie. Zo hebben de ministers van transport van België, Duitsland, Frankrijk, Ierland, Italië, Luxemburg, Nederland en Oostenrijk aan Europa gevraagd om de autoconstructeurs tegen 2020 nieuwe veiligheidsstandaarden op te leggen.
Meer elektronische rijhulpsystemen
Het ETSC (European Transport Safety Council), een NGO die actief is op het vlak van verkeersveiligheid, wil dat de Europese Commissarissen de volgende zaken verplicht maken op alle nieuwe auto’s: een ‘intelligente’ snelheidsbegrenzer (die zich automatisch aan de geldende beperking aanpast), een automatische noodremhulp en een doorgedreven herinneringssysteem voor wie zijn veiligheidsgordel niet draagt.
26.000 doden
Deze vraag wordt gemotiveerd door wat het ETSC ziet als het immobilisme van de EU, want de jongste Europese regelgeving ter zake stamt al uit 2009. En dat terwijl er volgens de ONG jaarlijks nog steeds 26.000 doden en 135.000 zwaargewonden vallen op Europa’s wegen. Door deze extra veiligheidssystemen te verplichten, zouden die cijfers volgens het ETSC met de helft kunnen worden teruggedrongen. Dat de 8 ministers hen nu volgen, doet hen hopen dat er een politieke evolutie op dit vlak zit aan te komen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!