Nieuwe auto's hebben steeds meer zogenaamde Advanced Driver Assistance Systems, die in meerdere of mindere mate de bestuurder functies uit handen nemen, zoals sturen, het volgen van een rijstrook of remmen. Het bekendst is wellicht de Autopilot van Tesla, maar heel wat constructeurs hebben ondertussen hun eigen systemen.
De Amerikaanse AAA Foundation for Traffic Safety onderzocht de efficiëntie van enkele van die systemen, met name van Hyundai, Subaru en Tesla. De organisatie wijst erop dat bestuurders nog altijd moeten opletten wanneer ze deze systemen gebruiken: bij simulaties slaagde namelijk geen enkel getest model erin om een botsing met een tegemoetkomend voertuig (van piepschuim) te voorkomen, al reageerde de Tesla wel het meest adequaat, door de tegenligger te herkennen en af te remmen tot een stapvoetse snelheid.
Vier scenario's
Voor de test werden een Hyundai Santa Fe, een Subaru Forester en een Tesla Model 3 gebruikt. Alle drie kregen ze vier simulaties voor de wielen: een auto die in dezelfde richting rijdt, een fietser die in dezelfde richting rijdt, een tegenligger op ramkoers en een overstekende fietser.
Alle testauto's wisten de dummy-auto en -fietser te ontwijken die in dezelfde richting reden. De Subaru Forester slaagde er echter tot vijf keer toe niet in om de overstekende fietser te detecteren en te ontwijken. En noch de Hyundai Santa Fe, noch de Subaru Forester leken de frontaal tegemoetkomende tegenligger te detecteren en te vertragen. De Tesla Model 3 vertraagde bij die simulatie echter tot een stapvoetse snelheid alvorens te botsen met de tegenligger.
>> Lees ook – ADAS-systemen houden niet van regen
Aandacht vereist
De AAA Foundation for Traffic Safety besluit hieruit dat de technologie voor zelfrijdende auto's nog niet betrouwbaar genoeg is en dat het nog altijd van belang is dat bestuurders opletten tijdens het rijden, zelfs wanneer ze de (semi)autonome functies van hun auto gebruiken.
Tesla heeft niet gerageerd op de studie, Hyundai liet weten "dat het de bevindingen in het rapport van de AAA zal bekijken" en Subaru, dat nochtans zijn EyeSight-systeem perfectioneerde voor modeljaar 2022 van de Forester, liet weten pas met een gedetailleerde reactie te komen nadat het de methodologie van de studie heeft onderzocht.
Het feit dat de dummyvoertuigen van piepschuim waren en niet van metaal, zou bijvoorbeeld kunnen meespelen. Maar in ieder geval lijkt het dus nog te vroeg om blindelings te vertrouwen op elektronische systemen, die toch nog niet 100 procent in staat blijken om de bestuurder in alle omstandigheden volledig te vervangen.
Bron: Reuters
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!