Het is niet de eerste keer dat Global NCAP, de overkoepelende organisatie waar ook de bij ons meer bekende Euro NCAP deel van uitmaakt, zich druk maakt over de slechte veiligheid van nieuwe auto's die worden verkocht in lage-inkomensgebieden als India en verschillende Afrikaanse landen.
Om dit probleem aan te kaarten, organiseert de Global NCAP al sinds 2017 de Safer Cars for Africa- en Safer Cars for India-tests. Die crashtests zijn minder streng dan de Euro NCAP-tests van bij ons, maar toch halen verschillende nieuwe modellen nog bedroevend lage scores. Ook de Renault Kwid, die nochtans zijn basis deelt met de Dacia Spring Electric die binnenkort naar hier komt, wist amper twee sterren te behalen, ook na al verbeteringen te ondergaan na een nog slechtere test in Brazilië.
Kosten besparen
Toch zal de Spring waarschijnlijk een veel betere score halen zodra hij bij ons op de markt komt. Hoe dat kan? De constructeurs willen kosten besparen en voorzien de auto's voor Afrika en India van zwakker staal, slechter laswerk en minder veiligheidsuitrusting om ze zo goedkoper op de markt te kunnen brengen. Dat kunnen ze doen omdat de veiligheidsnormen veel lager liggen in die gebieden dan in Europa. Maar zo dragen ze ook bij aan de verkeersdoden in die lage-inkomensmarkten, die volgens de VN 90% van de 1,3 miljoen verkeersslachtoffers per jaar vertegenwoordigen.
Een mondiale norm
De Global NCAP pleit dus voor een mondiale minimumnorm voor de veiligheid van nieuwe auto's, een norm die uiteraard dichter moet aanleunen tegen de normen die al gelden in Europa en Noord-Amerika. Volgens Autocar zet India op dat vlak al een stap vooruit door strengere botsproeven te introduceren die ook de werking van het ESP controleren. Verder is er nog maar weinig positieve respons te melden, noch van de constructeurs, noch van de automobielverenigingen van de betrokken landen...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!