VAB heeft, in samenwerking met het studiebureau Profacts, een rondvraag gedaan bij 1.000 Nederlandstalige en 1.000 Franstalige Belgen in verband met enkele voorstellen van minister van Mobiliteit Jacqueline Galant om de maximumsnelheid aan te passen op onze autosnelwegen. Volgens de studie zou de Belgische bestuurder liever trager rijden bij regen dan sneller bij vlot verkeer.
's Nachts sneller rijden?
Op de vraag of de maximumsnelheid ‘s nachts op de autosnelweg moet worden verhoogd, zijn de meningen verdeeld. De verdeling tussen voor- en tegenstanders van dit voorstel evolueert lichtjes afhankelijk van de leeftijdscategorie. In de categorie van bestuurders tussen 30 en 40 jaar bevinden zich de grootste voorstanders (62 procent tegenover 38 procent) van het voorstel. De jongsten (minder dan 30 jaar) voelen zich minder aangesproken door het idee (52 procent ‘tegen’ tegenover 48 procent 'voor').
Nederlandstaligen voor
Het draagvlak om 's nachts de maximumsnelheid te verhogen op de autosnelwegen is groter bij de Nederlandstaligen dan bij Franstaligen (57 procent tegenover 40). Vooral mannen (69 procent), bestuurders die meer dan 15.000 kilometer per jaar afleggen (68 procent), en bestuurders die een snelheidsboete kregen in de laatste drie jaar (62 procent), zijn deze idee genegen.
8 op 10
Over het verlagen van de maximumsnelheid op autosnelwegen bij slechte weersomstandigheden (regen of nat wegdek) is er daarentegen meer eensgezindheid: 81 procent van de ondervraagde bestuurders is voorstander. Bij de bestuurders ouder dan 50 jaar vindt die idee het meeste bijval (89,5 procent). Maar ook bestuurders jonger dan 30 jaar en tussen 30 en 40 jaar hangen met 71 procent het voorstel aan.
Variabele snelheden
Volgens de cijfers die VAB op het kabinet van de minister van Mobiliteit Galant gaat voorleggen, is 77 procent van de bestuurders voorstander van variabele snelheden op onze autosnelwegen. Slechts 30 procent van de bestuurders is daarentegen van oordeel dat die maatregel ook substantieel het veiligheidsgevoel verhoogt. En amper 30 procent van de bestuurders vindt dat op die plaatsen waar een variabele snelheid op snelwegen nu al toegepast wordt (met dynamische verkeersborden), de opgelegde snelheidsbeperking goed afgestemd is op de verkeerssituatie. Er is dus nog werk aan de winkel...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!