Volgens de gegevens van verzekeringsmaatschappij Axa Winterthur gebeurt ongeveer 7 procent van alle auto-ongevallen in Duitsland en Zwitserland in de buurt van wegwerkzaamheden op de autosnelweg. Om de gevaren van dergelijke situaties voor automobilisten te analyseren organiseerde de verzekeringsmaatschappij eind vorige maand drie specifieke crashtests in het Zwitserse Wildhaus. Zoals elk jaar werden de tests uitgevoerd door de onafhankelijke testorganisatie Dekra.
De eerste crashtest simuleerde een botsing van een personenwagen met een snelheid van ruim 75 km/h tegen een werfvoertuig met deformatie-element achteraan. De test toonde aan dat een dergelijke energieabsorberende uitrusting levens kan redden, van zowel de arbeiders in en voor de vrachtwagen als de inzittenden van de personenwagen. De tweede crashtest illustreerde het gevaar van de afwezigheid van een pechstrook ter hoogte van wegwerkzaamheden, terwijl de derde proef de risico's van afwijkende en versmalde rijstroken onderstreepte.
Om de risico's ter hoogte van wegwerkzaamheden te beperken raden de ongevallenonderzoekers van Dekra en Axa Winterthur automobilisten aan om tijdig in te voegen bij vlot verkeer en zo laat mogelijk te ritsen bij file. Op de alternatieve (en meestal versmalde) rijstroken is het zaak om altijd de snelheidsbeperkingen te respecteren en zo weinig mogelijk in te halen. Aan de overheden wordt gesuggereerd om het einde van een rijstrook aan te geven met dwarse trilbanden op het wegdek, obstakels te beveiligen met deformatie-elementen en de tijdelijke wegmarkeringen regelmatig te controleren en indien nodig te vernieuwen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!