Met een score van 7,7/10 ziet de Europese bestuurder zichzelf als voorbeeldig, maar de anderen beoordeelt hij strenger. Dat is één van de resultaten uit een Ipsos-peiling in opdracht van Fondation Vinci (een stichting voor verkeersveiligheid van wegbeheerder Vinci Autoroutes) over de Europeaan en zijn rijgewoontes. In de studie komen heel wat clichés en stereotypes naar voren. Zo leren we dat de Duitser vaak met de gps speelt, de Italiaan telefoneert, de Pool opvliegend is, de Griek vaak beledigt, de Slovaak slaperig rijdt, de Spanjaard vaak toetert, de Nederlander rechts inhaalt, de Fransman zichzelf alleen op de weg waant en de Belg te snel rijdt. De Zweed en de Brit zijn dan weer hoffelijk en verantwoord achter het stuur.
De gemiddelde Belg
De 1.001 ondervraagde Belgen schatten hun eigen rijcapaciteiten meestal hoog in en zien zichzelf als een ‘goede bestuurder’ met een gemiddelde score van 7,8/10. Wanneer ze hun gedrag achter het stuur moesten omschrijven, verwoordde 98% van de Belgen dit positief. Nochtans zouden de andere Belgen onverantwoord (37%), gestresseerd (36%), agressief (30%) en gevaarlijk (22%) rijden. Dit gezegd zijnde, 20% vond de andere Belgische bestuurders oplettend.
De Belgische gebreken
De Belgische bestuurder is verre van voorbeeldig. De studie onthult dat we kampioenen zijn in te snel rijden door werfzones: 66% van de bestuurders geeft toe niet te vertragen wanneer werken naderen of in ieder geval de snelheidsbeperking niet te respecteren. In Europa is 63% het gemiddelde. Wat alcohol betreft, vind je het minste Bobs bij de Grieken. Maar de Belgen zitten in de buurt en durven gemiddeld nog 2,7 glazen alcohol drinken voor ze achter het stuur kruipen. De Fransen staan op de derde plaats. Merk op dat de Belg vaak inhaalt langs rechts, maar minder dan de Nederlander.
Slaperigheid
In Europa geven steeds meer automobilisten toe gedurende enkele seconden in slaap te zijn gevallen achter het stuur (25%). Vooral de Slovaken hebben moeite om hun ogen open te houden. Ook blijkt dat Polen in staat denken te zijn om ritten van 3 uur en 54 minuten af te leggen. Ook de Duitsers verdedigen zich goed in deze gevaarlijke ‘sport’: 3 uur en 54 minuten. Het Europese gemiddelde bedraagt 3 uur en 6 minuten. De Belg rijdt gemiddeld 2 uur en 54 minuten voor hij stopt. Net als de Fransman (2 uur 48 minuten) is de Belg het meest geneigd om een dutje te doen tijdens een tussenstop op lange trajecten.
Afleiding
Nog een ander deel van de peiling valt op. Het gaat om de afleiding achter het stuur, door telefoongesprekken of door het navigatiesysteem al rijdend te bedienen. 32% procent van de Europeanen telefoneert zonder handenvrije kit: 55% in Griekenland tegenover slechts 15% in Nederland. 51% van de Italianen telefoneert met een hoofdtelefoon of oortje. Nog in Italië bevestigt 34% sms’jes of e-mails te versturen en te lezen achter het stuur. Qua navigatie bekent 48% van de Duitsers de gps al rijdend in te stellen, tegenover 37% van de Europeanen en 26% van de Spanjaarden. Tot slot gebruiken de Slovaken (25%) de meeste apps en toestellen om andere bestuurders te waarschuwen voor gevaren of controles. Amper 5% van de Britten doet dat.
13.634 Europeanen en 1.001 Belgen werden ondervraagd via het internet. Het onderzoek is online beschikbaar in het Frans.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!