Uit een studie van verkeersveiligheidsorganisatie Vias blijkt dat Belgische automobilisten niet erg houden van bepaalde veiligheidssystemen. Zij willen "de controle houden" en hun voertuig niet overlaten aan software. Wie bijvoorbeeld ISA, het detectiesysteem dat de snelheid van de cruise control kan aanpassen, in zijn voertuig heeft, schakelt die functie meestal uit (ter herinnering: deze uitrusting is nu verplicht in nieuwe modellen). Hetzelfde geldt voor LKA, de Lane Keeping Assist die ingrijpt op het stuur om de auto terug te brengen naar het midden van de rijbaan, tenzij wanneer je richtingaanwijzer is ingeschakeld.
LEES OOK – Wat is verplicht in een nieuwe auto?
Dodehoekcontrole wordt wel geapprecieerd
Dodehoekdetectie daarentegen overtuigt meer Belgische bestuurders. Wat een automatische parkeerhulp betreft, hebben ze meer voorbehoud. Ze zijn bereid die als optie te nemen, maar maken er maar matig gebruik van. Ze zijn zelfs achterdochtig, vooral als de auto het manoeuvre overneemt. Het slaperigheidsdetectiesysteem weet ook moeilijk te overtuigen. Bovendien blijkt uit de Vias-studie dat al deze hulpmiddelen vaak verkeerd begrepen of gebruikt worden. Zo beweert 5% van de Belgen te weten hoe het ABS moet worden uitgeschakeld. Dat is echter niet mogelijk vanaf het dashboard, aangezien het antiblokkeerremsysteem zonder wijziging aan de systemen van het voertuig altijd operationeel is.
Ontdek ons ABC van rijhulpsystemen (januari 2023)
Airco
De automobilist investeert duidelijk liever in zijn comfort. Als ze niet standaard is, is airco de meest gekozen uitrusting onder de betalende opties in een nieuwe auto (22,3%). Daarna volgen navigatie (12,3%) en dodehoekdetectie (9,6%). De conclusie van de studie bevestigt het wantrouwen van de Belgen tegenover systemen die de auto sturen of ingrijpen in de snelheid of het remmen. Vias geeft zelfs aan dat wie de moeite neemt te investeren in veiligheidsopties, niet altijd weet hoe ze werken of waarvoor ze dienen. In die mate dat ze soms verkeerd gebruikt worden, wat "gevaarlijk" is.
Vertrouwensbreuk
ADAS-rijhulpsystemen (Advanced Driver-Assistance System) kunnen ingrijpen in plaats van de bestuurder. Dat is geruststellend als het werkt. Maar al te vaak reageren deze systemen onverwacht. De auto vertoont dan grillige en onvoorspelbare reacties. En dat leidt tot een breuk in het vertrouwen in rijhulpmiddelen, zozeer dat we op den duur al die systemen waar mogelijk nog het liefst uitschakelen en opnieuw volledig op onszelf gaan vertrouwen.
Niet goed genoeg
Dat wantrouwen is zowel het gevolg van infrastructuren die door een gebrek aan onderhoud of consistentie niet altijd gemakkelijk te ontcijferen zijn voor geïntegreerde systemen, als van het gebrek aan standaardisering van de verkeersregels tussen landen, de beperkingen van de technologie en programmeurs die bepaalde situaties uitsluiten. Er zijn nog steeds te veel fouten en valse alarmen, die uiteindelijk vervelend worden. Dat is niet wat men noemt "een gevoel van veiligheid", of zelfs "sereniteit". Aangezien bestuurders en passagiers gehecht zijn aan hun rijcomfort, zullen ze een aarzelende en te voorzichtige auto niet op prijs stellen. Anderzijds lijken discretere systemen die niet de indruk wekken de volledige controle over te nemen, zoals ABS of ESP, om ongelukken te voorkomen, veel beter geaccepteerd te worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!