Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) heeft zijn bevindingen gepubliceerd over de geregistreerde snelheden in 2015 van 200.000 voertuigen op 500 punten buiten de bebouwde kom, gemeten tijdens vier maanden (januari, april, juli en oktober). Sinds 2015 maakt het instituut gebruik van geconnecteerde gps-systemen, smartphone-navigatiesystemen en flitsers om snelheden te verzamelen aan de controlepunten. Daarbij werd geconstateerd dat er gemiddeld enkele kilometers per uur sneller gereden wordt dan toegestaan. 's Nachts en in het weekend wordt het snelst gereden.
123 op de snelweg
De gemiddelde geregistreerde snelheid op autosnelwegen met drie rijstroken bedraagt 123 km/h voor heel België en zelfs 126 km/h voor Wallonië. Een gemiddelde dat 's nachts oploopt tot 128 km/h en tot 130 km/h op zondagen. Anders gezegd, de limiet van 120 km/h wordt telkens overschreden. 1 bestuurder op 7 rijdt sneller dan 140 km/h, en in Wallonië zelfs 1 op 5. Tijdens de week wordt er een daling genoteerd van de gemiddelde snelheid tussen 6 uur ’s morgens en 4 uur ‘s middags. Op de wegen met gescheiden rijrichtingen en twee rijstroken die beperkt zijn tot 120 km/h, ligt het gemiddelde bijna altijd onder de toegestane snelheid, zelfs 's nachts en tijdens het weekend.
110 km/h in plaats van 90 km/h
De situatie is buitengewoon bijzonder op wegen met gescheiden rijrichtingen en twee rijstroken die beperkt zijn tot 90 km/h, die vooral in Vlaanderen te vinden zijn. Op dergelijke wegen, waar a priori 120 km/h gereden mocht worden, bedraagt het gemiddelde 110 km/h, ofwel 20 km/h meer dan toegestaan. Op de wegen met één rijstrook wordt de snelheidslimiet van 70 km/h of 90 km/h beter gerespecteerd en ligt het gemiddelde ook dichter bij die limiet, namelijk 71,8 km/h en 86 km/h. 's Nachts wordt ook daarop echter over het algemeen de limiet overschreden.
Vrachtwagens
Het BIVV heeft ook de snelheid van vrachtwagens berekend. Op wegen buiten de bebouwde kom worden die geacht 60 km/h (vrachtwagens) te rijden of 75 km/h (autocars en -bussen). De studie heeft echter wel geen onderscheid kunnen maken tussen beide categorieën en noteert dat het geconstateerde gemiddelde 78 km/h bedraagt. Maar sommigen zoeken evenwel de limieten van hun snelheidsbegrenzer op. 5 procent van de bestuurders zou zijn vrachtwagen tot zijn maximale snelheid drijven ook buiten de autosnelweg – waar hun snelheid de facto beperkt is tot 90 km/h, of zelfs iets meer, afhankelijk van de tolerantiemarge van de snelheidsbegrenzer.
Overtredingen
Doordat de snelheidsmetingen realtime werden uitgevoerd, heeft het BIVV ook kunnen constateren hoeveel bestuurders een overtreding begingen. Op de autosnelweg gaat het om 52,6 procent, waarvan 21,6 procent minder dan 10 km/h te snel reed en 14,3 procent meer dan 20 km/h. Op een weg met twee rijstroken met een snelheidsbeperking van 90 km/h respecteert minder dan de helft van de bestuurders de opgelegde snelheid: daar begaat 56,9 procent een overtreding, waarvan 22,2 procent met meer dan 20 km/h. De snelheidslimiet van 90 km/h op gewestwegen wordt vrij goed aanvaard, met 70,7 procent van de bestuurders die de limiet niet overschrijden. Op de wegen met een beperking van 70 km/h is dat nog maar 59,1 procent meer.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!